• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Blogs De toekomst van belastingadvies- en accountantskantoren ligt in vooruit kijken: 5 inzichten

Blog

Fiscale vak

De toekomst van belastingadvies- en accountantskantoren ligt in vooruit kijken: 5 inzichten

Martine van den Houten23 mei 20193 min Leestijd

Ons vak is veranderd. De jaarrekening, zo gedaan. Het uitvoerwerk, zoveel makkelijker en sneller door digitalisatie. Waar ligt tegenwoordig de meerwaarde van een belastingadvies- of accountantskantoor? Hoe blijf je genoeg verdienen? Er is een interessante verschuiving aan de hand. De jaarrekening is niet langer het product, maar een middel om vooruit te kijken. Vijf inzichten waar jouw kantoor mee vooruit kan.

1. Van product naar dienstverlening

Vroeger was het werk van een accountant of belastingadviseur heel recht door zee. Er was de boekhouding, jaarrekeningen, audits. Kant en klare producten die beantwoordden aan de vraag-aanbod economie. Tegenwoordig zien we dat, dankzij automatisering, die producten minder belangrijk zijn in de bedrijfsvoering. Natuurlijk blijft het de basis van elk belastingadvies- en accountantskantoor, maar er is een duidelijke verschuiving naar meer. De klantvraag verandert. Informatie is algemeen beschikbaar, dus klanten komen beter geïnformeerd binnen en stellen specifiekere vragen. Ze verwachten meer en willen bovenal ontzorgd worden. Passend advies en meedenken is essentieel. Geen hapklare algemene informatie en producten meer, maar informatie en producten toegespitst op elke klant. Service en dienstverlening worden het leidende product.

2. Van terugblik naar toekomstperspectief

Cijfers zijn het hele jaar door inzichtelijk en dat biedt kansen. Je kunt real-time inspelen op veranderingen, kansen en uitdagingen in de markt. Op tijd bijsturen waar nodig. De cijfers die je inzichtelijk maakt als kantoor zijn niet langer een terugblik, maar bieden de mogelijkheid om vooruit te kijken. Waar wil de klant naartoe? Wat zijn zijn doelen en wensen? Hoe kan je de cijfers die nu altijd actueel beschikbaar zijn gebruiken om een plan te trekken voor de toekomst? Hoe kan je hier als belastingkantoor een product van maken? Het toekomstperspectief van de klant wordt steeds belangrijker voor de dienstverlening.

Meer weten over verdienmodellen en de waarde die je toevoegt voor de klant?

Lees het kennisdocument >>

3. Van belastingadviseur naar bedrijfsadviseur

De klant wil ontzorgd worden. Niet voor elk probleem naar een ander loket, maar één partner die meedenkt en het leven makkelijker maakt. We zien dat kantoren meerdere diensten beginnen aan te bieden, waaronder HRM, payrolling, juridisch advies, naast accountancy en belastingadvies. Een accountmanager vormt het eerste aanspreekpunt en regelt intern wat er moet gebeuren. Ook de rol van de belastingadviseur zelf wordt breder. Niet meer alleen belastingtechnisch inzicht geven, maar je verplaatsen in de klant en ook bredere factoren meenemen in je advies. Soms is het advies dat belastingtechnisch het beste is, niet het beste voor de klant.

4. Van algemeen naar personalisatie

Digitalisering biedt data. Data die ervoor zorgt dat je klanten nog specifieker kunt helpen. Nog nooit was er zoveel inzicht in de financiële situatie van de klant. Door de bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten kunnen zaken als de jaarrekening veel sneller worden afgerond. Daardoor houd je tijd over om actief met die beschikbare data aan de slag te gaan. Welke tendensen vallen op? Waar liggen kansen voor de klant? Een klant is niet meer tevreden met een algemeen advies, maar wil maatwerk. En dat kan jij leveren. Strakkere processen door digitalisatie = meer ruimte voor persoonlijke aandacht.

5. De jaarrekening wordt het vertrekpunt

Waar de jaarrekening jarenlang het eindresultaat was, is dat nu het beginpunt voor de dienstverlening. De basisproducten die je als kantoor biedt, geven je gelegenheid om met de klant in gesprek te gaan. Welke vraagstukken heeft de klant nog meer? Hoe kan je als kantoor jouw klant nog verder helpen groeien? De rol van belastingadvies- en accountantskantoren verschuift van reactief naar proactief. Zelf op zoek gaan naar kansen om je klant nog verder te helpen. Dat biedt meerwaarde voor de klant.

Met zoveel aanbod in de markt, is het als belastingadvies of accountantskantoor belangrijker dan ooit om je te onderscheiden, klantloyaliteit op te bouwen en meerwaarde te bieden. Dat betekent automatisch dat je verder moet gaan in je dienstverlening naar de klant. Met de jaarrekening alleen kom je er niet meer. Hoe kan je jouw klanten zo goed mogelijk vooruit helpen? Dat maakt het verschil.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Kennisdocument

27 mei 2025

Goed advies, begint met de juiste data

Als fiscalist of belastingadviseur wil je klanten of collega’s zo optimaal mogelijk adviseren. Dat betekent: risico’s signaleren, kansen benutten en ...    >

Lees meer

Nieuws

16 jun 2023

Topman EY stapt op na mislukte splitsing

Carmine Di Sibio, de CEO van consultants- en accountantsorganisatie EY, zal voortijdig vertrekken nadat zijn plan om het bedrijf te ...    >

Lees meer

Interview

19 apr 2022

3 Min

‘Ik voel mij het meest thuis bij Nextens’ – Chris Lups

Benieuwd hoe het is om Nextens Aangiftesoftware en Naslag te gebruiken? Lees dan nu het interview met Chris Lups over ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.