• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Antwoorden op vragen over afhandeling belastingzaken na overlijden

Nieuws

Economie en politiek, Onderneming

Antwoorden op vragen over afhandeling belastingzaken na overlijden

Bron: Rijksoverheid29 apr 20222 min Leestijd

Toegang tot het portaal MijnBelastingdienst Zakelijk vervalt bij overlijden. Het is onmogelijk voor nabestaanden om toegang te verkrijgen met het DigiD van de overledene. Staatssecretaris Van Rij laat weten in een brief aan de Kamer weten dat de Belastingdienst op verschillende manieren probeert te ondersteunen in dit soort gevallen.

Balieafspraak machtiging

Zo kunnen nabestaanden bij een balie van de fiscus doorgeven wie er gemachtigd moet worden om de belastingzaken van de overledene digitaal af te ronden. Daarop wordt door de Belastingdienst een machtiging opgevoerd. De gemachtigde kan vervolgens met eigen DigiD de belastingzaken van de overledene afhandelen. Het gebruik van de DigiD van een ander persoon is niet toegestaan dus het overdragen van de toegang met DigiD voor aangifte is niet mogelijk.

De Belastingdienst heeft diverse voorzieningen voor nabestaanden om het afronden van de belastingzaken te vereenvoudigen. Zo is er een internetpagina opgezet met informatie voor nabestaanden. Bovendien is er een BelastingTelefoon voor Nabestaanden (0800-2358354), schrijft Van Rij. Via dat nummer kunnen nabestaanden de balieafspraak maken om de machtiging te regelen. Er wordt nog onderzocht of dit ook kan zonder balieafspraak.

Verbeteringsacties

Ondernemers doen aangifte over het tijdvak, waarin de onderneming is gestaakt. De Belastingdienst zet de aangifte stop na melding van het KvK of na een stakingsmelding van de ondernemer zelf. In die situaties waarin een belastingplichtige gedurende een belastingtijdvak komt te overlijden dragen de hiervoor genoemde mogelijkheden en de ondersteuning die de Belastingdienst hierbij biedt, aan het zo goed mogelijk af kunnen ronden van de lopende zaken. Mocht dit in een specifieke situatie niet afdoende zijn, dan kan contact worden opgenomen met de Belastingdienst (via de BelastingTelefoon of een balie). De Belastingdienst bekijkt dan of er mogelijk maatwerk toegepast kan worden. Dit gebeurt uiteraard binnen de huidige wet- en regelgeving en hierbij spelen ook de automatiseringssystemen een rol.

Bovendien werkt de fiscus samen met andere overheidsorganisaties als VNG, Logius en BZK aan het vereenvoudigen van de bestaande processen. Er zijn al concrete verbeteringsacties gerealiseerd, schrijft de staatssecretaris. Zo sturen ruim 150 gemeenten een brief naar nabestaanden, met daarin de verwijzing naar het persoonlijk overzicht ‘Overlijden’ op Rijksoverheid.nl. Nabestaanden kunnen daar hun persoonlijke situatie invullen en op basis daarvan krijgen ze een overzicht wat geregeld moet worden en bij welke organisatie zij daarvoor moeten zijn.

Aanpak Levensgebeurtenissen

Ook is een voorziening gerealiseerd bij het CBG Centrum voor Familiegeschiedenis, waarbij bedrijven kunnen controleren of iemand is overleden. Nabestaanden hoeven dan geen akte van overlijden meer op te sturen als ze zaken willen beëindigen. KVK, RVO en Belastingdienst werken daarnaast samen om de overheidsdienstverlening bij het overlijden van een ondernemer te verbeteren. Zo is recent op het digitale ‘Ondernemersplein’ een stappenplan gemaakt met de zaken die een nabestaande van een ondernemer zeker moet regelen. Deze trajecten maken deel uit van het programma ‘Aanpak Levensgebeurtenissen’, waarin verbetering van communicatie en dienstverlening aan burgers en ondernemers centraal staat.

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

22 mrt 2023

2 Min

Uber kreeg een rode loper van fiscus volgens klokkenluider

De fiscus heeft zich ingezet om Uber te helpen. Het Amerikaanse techbedrijf kreeg precies te horen wat er in overige ...    >

Lees meer

Nieuws

7 mrt 2023

2 Min

Reactie fiscus op aanmaningsbrief ondernemers met coronaschuld

De Belastingdienst heeft een aantal ondernemers die bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis kregen en de schuld afbetalen via ...    >

Lees meer

Nieuws

28 feb 2023

2 Min

Aanmaningsbrief fiscus zorgt voor schrik bij ondernemers

De Belastingdienst heeft bedrijven met een nog openstaande coronaschuld flink laten schrikken. Ondernemers die keurig hun coronabelastingschuld aan het aflossen ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.