• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Klimaatdoelen halen met hogere kosten voor benzineauto’s

Nieuws

Economie en politiek

Klimaatdoelen halen met hogere kosten voor benzineauto’s

Bron: NOS20 apr 20233 min Leestijd

Vanaf volgend jaar zullen particulieren mogelijk aanzienlijk meer moeten betalen voor het rijden van benzine- of dieselauto’s. Minister Jetten van Klimaat en Energie heeft twee lastenverhogingen voorgesteld om de klimaatdoelen te bereiken. Sommige partijen binnen de regering vinden de plannen echter te drastisch en willen dat ze worden afgezwakt, aldus bronnen binnen de coalitie tegenover de NOS.

BPM en biobrandstof

Jetten wil de menging van biobrandstoffen met conventionele brandstoffen verplicht stellen, wat kan leiden tot een stijging van de benzine- en dieselprijs met 5 tot 10 cent per liter. Het doel hiervan is om het aantal gereden kilometers te verminderen. Deze maatregel kan al in 2024 worden ingevoerd.

Verder wordt er gediscussieerd over een verhoging van de aanschafbelasting (bpm) voor nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2025, wat waarschijnlijk neerkomt op een verdubbeling van de bpm per auto. Hierdoor kan de overheid miljarden euro’s verdienen. Daarentegen wordt er wel een lastenverlichting overwogen voor kopers van tweedehands elektrische auto’s. Vanaf 2025 moeten alle zakelijke leaseauto’s elektrisch zijn.

Alternatieve inkomsten

Het uiteindelijke doel is om volledig af te stappen van het rijden van ‘fossiele kilometers’. Op deze manier komt de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen dichterbij. Echter, dit zorgt wel voor een financiële uitdaging: de verduurzaming van het wagenpark vergt subsidies van de overheid bij aanschaf en er wordt minder brandstofaccijns binnengehaald.

Vanaf 2030 zal het verlies aan inkomsten gecompenseerd worden door de invoering van rekeningrijden voor alle auto’s. Tot die tijd zal de overheid op zoek moeten naar alternatieve inkomstenbronnen, zoals de eerdergenoemde verhoging van de bpm.

Discussie

De voorgestelde maatregelen zijn politiek gevoelig, vooral voor partijen zoals de VVD, die normaal gesproken opkomen voor de belangen van automobilisten. Minister Jetten heeft vandaag vernomen dat sommige partijen binnen het kabinet van mening zijn dat de plannen de autobezitters te hard treffen en dat deze daarom afgezwakt moeten worden.

Er zal de komende dagen binnen het kabinet discussie zijn over de omvang van deze maatregelen. Het is onduidelijk hoever partijen willen gaan met deze discussie, maar het is wel duidelijk dat benzine-autobezitters niet aan maatregelen zullen ontkomen.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

5 sep 2023

3 Min

Fiscale voordelen voor het fossiele bedrijfsleven

Nederland verleent jaarlijks circa €37,5 miljard aan fiscale voordelen aan vervuilende bedrijven, voornamelijk in de vorm van belastingkortingen en vrijstellingen ...    >

Lees meer

Nieuws

14 mrt 2023

3 Min

Strengere normen en hogere belastingen om klimaatdoelen te halen

Gestelde klimaatdoelen zijn met het huidige beleid onhaalbaar. Het antwoord: hogere belastingen. Een hogere vliegtaks voor langere afstanden, verhoging van ...    >

Lees meer

Nieuws

27 sep 2022

3 Min

Ondernemers zijn sceptisch over elektrische bestelauto

Voor een meerderheid van de ondernemers zijn elektrische bestelauto's nog geen rendabel alternatief. Ook wanneer de aanschafbelasting zal worden ingevoerd ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.