• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als service (Faas)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag 2021
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Kennisdocumenten
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als service (Faas)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • RGS
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Nederland moet kleur bekennen voor een veerkrachtige en stabiele Europese economie

Nieuws

Economie en politiek

Nederland moet kleur bekennen voor een veerkrachtige en stabiele Europese economie

Bron: Rijksoverheid09 jul 20213 min Leestijd

Een nieuw kabinet moet expliciet zijn over de richting waarin Europese samenwerking op financieel-economisch terrein zich dient te ontwikkelen. Alleen als het kabinet kleur bekent en een daarbij passend consistent pakket aan instrumenten hanteert, kan het zijn doelen behalen en effectief reageren op onvoorziene economische en politieke ontwikkelingen. Omdat geen enkele richting louter voordelen kent, is het essentieel dat het kabinet open is over de voor- en nadelen van de gewenste richting en bereid is de consequenties daarvan te aanvaarden. 

Dat stelt de Commissie Europese economie, een onafhankelijke commissie van experts, voorgezeten door UvA hoogleraar macro-economie Roel Beetsma, in haar rapport dat vandaag gepubliceerd is: ‘Kleur bekennen voor en stabiele en veerkrachtige Europese economie’. De commissie, die het kabinet eind 2020 instelde, stelt dat een stabiele en veerkrachtige Europese economie van belang is voor het oplossen van belangrijke vraagstukken van deze tijd. Welke richting het kabinet ook kiest, verdere integratie van de interne dienstenmarkt, versterking van de kapitaalmarktunie en beprijzing van CO2 zal daar onderdeel vanuit moeten maken omdat de Europese economie dan beter om kan gaan met haar fundamentele kwetsbaarheden.

Kwetsbaarheden in de Europese economie

De Commissie ziet zes fundamentele kwetsbaarheden die in de loop van de tijd zijn ontstaan en die de Europese economie minder stabiel en veerkrachtig maken. Zo is de potentiële economische groei beperkt en nemen de economische verschillen tussen landen niet af. Daarnaast zijn hoge publieke en private schulden reden tot zorg. Ook het aanhoudend ruime monetair beleid loopt tegen haar grenzen aan en brengt bijwerkingen met zich mee. Banken en overheden zijn nog steeds sterk vervlochten en bedrijven zijn te sterk afhankelijk van banken voor financiering. De kwetsbaarheden ondermijnen het vermogen van de economie om schokken te absorberen en ons voor te bereiden op de financieel-economische gevolgen van de klimaatverandering en de vergrijzing.

Vier verschillende pakketten maatregelen om kwetsbaarheden af te bouwen

Er zijn verschillende routes naar een stabielere en veerkrachtigere Europese economie. Dat kan bijvoorbeeld via nieuwe gedeelde instrumenten, waarmee lidstaten gezamenlijk investeren en crises opvangen. Een alternatief is om financiële markten lidstaten te laten dwingen om het beleid tijdig bij te sturen. Om het nieuwe kabinet te helpen bij het bekennen van kleur, heeft de Commissie vier denkbare integratievoorkeuren in kaart gebracht: gestaag door, doorpakken, meerdere snelheden en meer markt. Bij deze integratievoorkeuren horen maatregelen die de bestaande kwetsbaarheden in de Europese economie afbouwen. Daarbij beschrijft de Commissie met welke economische en politieke risico’s deze maatregelen gepaard gaan, en waar het kabinet op kan inzetten om deze risico’s het hoofd te bieden. De Commissie geeft niet aan welke integratievoorkeur zou moeten gevolgd: die keuze is aan de politiek.

Onder gestaag door zou een toekomstig kabinet in grote mate de lijn van eerdere kabinetten voortzetten. Het is terughoudend risico’s te delen en verwacht van andere lidstaten dat ze geleidelijk, binnen de Europese regels, hun kwetsbaarheden aanpakken. In echte noodgevallen is een dergelijk kabinet wel bereid bij te springen. Een risico hiervan is dat Nederland bij een volgende crisis al snel met de rug tegen de muur staat en gedwongen zal worden ad-hoc oplossingen te accepteren.

Onder doorpakken zou een nieuw kabinet juist investeren in collectieve arrangementen als bijvoorbeeld gemeenschappelijke schulden en inzetten op het vervolmaken van de bankenunie. Een dergelijke benadering kent het risico dat landen zelf minder verantwoordelijkheid nemen voor binnenlandse economische problemen. Bij deze integratievoorkeur weegt dat echter niet op tegen de voordelen voor de stabiliteit en veerkracht van collectieve arrangementen. Bij meerdere snelheden dienen dergelijke collectieve arrangementen vooral als een wortel voor landen. Lidstaten kunnen pas meedoen als ze hun economie en begroting naar afgesproken niveaus hebben gebracht. Daar zit ook gelijk een risico in. Landen zullen deelname aan nieuwe arrangementen op politieke in plaats van economische gronden proberen af te dwingen.

Bij meer markt wordt vertrouwd op marktkrachten om de economie te versterken. Omdat hoge publieke schulden uit het verleden landen kunnen belemmeren om goed economisch beleid te voeren, kan een speciaal fonds worden ingezet om te helpen bij schuldafbouw. Van landen die niet mee kunnen, wordt het geaccepteerd wanneer ze de eurozone verlaten. Als andere landen wel risico’s willen delen via nieuwe collectieve arrangementen, ziet Nederland af van deelname hieraan.

Achtergrond Commissie

Het kabinet heeft eind 2020 een onafhankelijke Commissie Europese economie ingesteld om te adviseren over het stabieler en veerkrachtiger maken van de Europese economie. De Commissie bestaat naast voorzitter Roel Beetsma uit Barbara Baarsma, directeur Rabo Carbon Bank en hoogleraar toegepaste economie UvA, Johan Graafland, hoogleraar bedrijfsethiek en filosofie van de economie Tilburg University, Lex Hoogduin, hoogleraar van economie van complexiteit en onzekerheid in financiële instellingen en markten Rijksuniversiteit Groningen, Gita Salden, voorzitter van de raad van bestuur van de BNG Bank, en Catherine de Vries, hoogleraar politieke wetenschappen aan Bocconi University. Tot zijn overlijden maakte ook het voormalig lid van de Tweede Kamer en het Europees Parlement Hans van Baalen deel uit van de Commissie.

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

6 apr 2022

2 Min

Poolse blokkade bij invoering minimumtarief winstbelasting

Er is nog geen EU-akkoord bereikt over een minimumtarief winstbelasting voor multinationals. Polen heeft als enige EU-land tegen gestemd bij ...    >

Lees meer

Cryptovaluta_bitcoin_blockchain

Nieuws

28 feb 2022

3 Min

Belastingdienst krijgt binnenkort meer zicht op cryptomunten

De Belastingdienst heeft cryptovaluta's in het vizier. Wie belegt in bitcoin, ether of andere digitale valuta kan dit bezit maar ...    >

Lees meer

Nieuws

22 dec 2021

3 Min

Einde brievenbusfirma’s in zicht?

Het is geen geheim dat Brussel een einde wil maken aan belastingontwijking via zogenaamde brievenbusfirma's. De Europese Commissie komt daarom ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • Copyright © 2022 LexisNexis Risk Solutions Group - auteursrecht voorbehouden
  • Nextens is part of Relx and the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands
  • Terms and conditions
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring