• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Fiscale vak Belastingadviseurs nog altijd onverminderd kritisch over dienstverlening fiscus

Nieuws

Fiscale vak

Belastingadviseurs nog altijd onverminderd kritisch over dienstverlening fiscus

Bron: FD01 jun 20223 min Leestijd

Er raakt een hoop post zoek bij de fiscus. Zelfs aangetekende brieven raken kwijt, dat stellen belastingadviseurs. Veel adviseurs verzenden belangrijke stukken daarom het liefst per e-mail. Frustrerend genoeg is dat formeel nog niet in orde bij de Belastingdienst.

Tweejaarlijkse enquête

De klacht over de kwijtgeraakte post komt naar voren uit een enquête van beroepsverenigingen van belastingadviseurs, de NOB en RB. De enquête wordt tweejaarlijks gehouden onder hun leden. De resultaten werden dinsdag gepubliceerd. De verenigingen spreken over ‘een punt van zorg’.

Vast aanspreekpunt

Behalve de verdwenen poststukken is er ook kritiek op de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de fiscus. Vooral adviseurs zonder vast contactpersoon klagen hierover. Leden van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs hebben vaker zo’n contactpersoon dan collega’s die zijn aangesloten bij het Register Belastingadviseurs. De laatste groep richt zich vooral op het mkb.

Fiscalisten bij grote bedrijven hebben meestal wel een dergelijk vast contactpersoon en zijn dan ook het meest tevreden over de dienstverlening van de Belastingdienst. Van alle ondervraagden stelt drie op de tien dat de bereikbaarheid beter is geworden, een op de vier ervaart het als slechter dan voorheen.

E-mailcontact

Bij de laatste enquête twee jaar terug was er ook al ontevredenheid over de mate waarin digitaal met de fiscus kan worden gecommuniceerd. Daar is volgens de adviseurs verbetering in te zien, maar nog altijd ontbreekt de standaardmogelijkheid om via e-mail contact te onderhouden.

De dienstverlening krijgt een rapportcijfer van een 5,9, dat is hetzelfde sinds 2019. Van de ondervraagden oordeelt 28% dat de dienstverlening slechter is geworden. 25% spreekt van een verbetering.

Verharding

Net als bij de vorige vragenronde spreken de adviseurs van een verharding in de relatie met de fiscus. De NOB- en RB-leden menen dat de verhouding steeds meer is gebaseerd op hiërarchie en controle in plaats van samenwerking en overleg. De rechtsbescherming en rechtszekerheid is volgende de leden wel iets beter dan voorheen.

Toch denkt 30% dat de Belastingdienst hogere boetes oplegt dan voorheen het geval was. Hoewel de boetes wettelijk correct zijn, staan ze vaak niet in verhouding tot het verzuim. Oftewel het ontbreekt aan de menselijkse maat. Ook de over het algemeen meer tevreden fiscalisten ervaren de verharding, schrijft het FD.

In reactie op de gepubliceerde resultaten zegt de dienst zich te herkennen in de signalen en ermee aan de slag te gaan. Bij de ontwikkeling van de dienstverlening worden belastingadviseurs betrokken om zo goed mogelijk aan te sluiten op hun behoeften, benadrukt de fiscus.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Kennisdocument

27 mei 2025

Goed advies, begint met de juiste data

Als fiscalist of belastingadviseur wil je klanten of collega’s zo optimaal mogelijk adviseren. Dat betekent: risico’s signaleren, kansen benutten en ...    >

Lees meer

Belastingadviseur snapt het ook allemaal niet meer

Blog

6 mei 2025

3 Min

Wet Tegenbewijsregeling box 3: fiscale chaos ligt op de loer

Het wetsvoorstel Wet Tegenbewijsregeling box 3 dreigt volgens het RB uit te monden in juridische onzekerheid en uitvoeringsproblemen.

Lees meer

Nieuws

9 apr 2025

2 Min

Belastingdienst wint zaak over dividendstrippen

De Belastingdienst heeft een belangrijke overwinning behaald in de rechtszaak over dividendstrippen, waarbij voormalige dochterbedrijven van ABN Amro in hoger ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.