• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Fiscale vak Oude autobelastingvoordelen zitten nieuwe milieudoelen dwars

Nieuws

Economie en politiek, Fiscale vak

Oude autobelastingvoordelen zitten nieuwe milieudoelen dwars

Bron: FD03 aug 20223 min Leestijd

Ondanks alle vrijstellingen, aftrekmogelijkheden en teruggaven vormen autobelastingen een serieuze inkomstenbron voor de Nederlandse schatkist. In 2019 stroomde circa €17,3 miljard aan overheidsinkomsten binnen via de autobelastingen. Net onder de 6% van de totale belastingopbrengsten van het Rijk. Dat kan hoger zonder de grote hoeveelheid bijzondere regelingen in de autobelastingen. Drie jaar geleden telde de Rekenkamer er nog 54.

Weinig draagvlak

De aangekondigde sanering van belastinguitzonderingen zal ongetwijfeld ook het einde betekenen voor verschillende bijzondere bepalingen in de autobelastingen. Al in 2010 omschreef toenmalig staatssecretaris van Financiën Frans Weekers de uitzonderingen als een bonte verzameling van vrijstellingen, teruggaven, bijzondere tarieven en kortingen. Hij beloofde dan ook de afschaffing van de belastingvoordelen op de politieke agenda te zullen zetten.

Vijf jaar later signaleerde partijgenoot Eric Wiebes echter nog steeds een wirwar een bijzondere regelingen. Ook Wiebes had de intentie te vereenvoudigen maar liep vast in het moeras van deelbelangen. ‘Ik heb vooralsnog weinig draagvlak gevoeld om een aantal van deze regelingen voor specifieke groepen voertuigen af te schaffen’, schreef hij aan de Tweede Kamer. ‘Het afschaffen van een regeling stuit al snel op verzet van de begunstigde groep.’

Wegenbouw

De huidige staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, Marnix van Rij doet een nieuwe poging. Zo staat er in het regeerakkoord dat ondernemers vanaf 2026 aanschafbelasting moeten betalen voor hun bestelauto. Daarnaast kreeg van Rij dit voorjaar verse munitie voor de sanering in de vorm van een evaluatie door onderzoeksorganisatie SEO.

Zo stammen veel van de uitzonderingen uit vervlogen tijden. De wegenbelasting en de vrijstelling van de wegenbouw komen uit 1926 bijvoorbeeld. Destijds zorgden overheidsbedrijven voor het wegennet. Zij hoefden daarom geen wegenbelasting te betalen voor hun voertuigen. Bovendien was de opbrengst van de heffing bestemd voor aanleg en onderhoud van wegen. Op die manier werd het rondpompen van geld voorkomen.

Duurzaamheid en milieudoelen

Tegenwoordig wordt het beperkte gebruik van de weg als argument voor de tegemoetkoming gebruikt. Ditzelfde geldt voor de verlaagde tarieven voor rijdende winkels, paardenvervoer en circus- en kermisvoertuigen. In 2017 concludeerde onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix al dat de wegenbouw regeling juridisch niet meer valt te verdedigen sinds een wijziging van de Wet op de motorrijtuigenbelasting in 1994. Vanaf dat moment werd het bezit van het voertuig het aangrijpingspunt in plaats van het gebruik van de weg. Behalve dat de vrijstelling zorgt voor minder overheidsinkomsten, schuurt de regeling ook nog eens met de milieudoelen die zijn geïntroduceerd.

De bijzondere regeling past dan ook niet bij het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Ook SEO stelt dat veel van de oude uitzonderingen de nieuwe fiscale prikkels voor duurzaamheid ontkrachten. Zo werken de vrijstellingen voor volledig elektrische auto’s niet voor ambulances, brandweerauto’s, geldtransportbusjes en lijkwagens. Simpelweg omdat deze voertuigen al zijn uitgezonderd van aanschaf- en wegenbelasting. Het advies luidt dan ook: het mes erin, aldus het FD.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

13 nov 2023

2 Min

Oproep zakelijke rijders tot herinvoering lage bijtelling op elektrische voertuigen

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) roept een nieuw kabinet op tot onmiddellijke actie om de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te ...    >

Lees meer

Nieuws

28 jun 2023

2 Min

Invoering kilometerheffing zorgt voor minder gereden kilometers

Uit onderzoek naar het plan van het kabinet om automobilisten vanaf 2030 per gereden kilometer te laten betalen, blijkt dat ...    >

Lees meer

Nieuws

20 apr 2023

3 Min

Klimaatdoelen halen met hogere kosten voor benzineauto’s

Vanaf volgend jaar zullen particulieren mogelijk aanzienlijk meer moeten betalen voor het rijden van benzine- of dieselauto's. Minister Jetten van ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.