• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Koffertje van… Hendrik-Jan van Duijn

Interview

Prinsjesdag

Koffertje van… Hendrik-Jan van Duijn

Nancy van Bemmel23 aug 20184 min Leestijd

Binnenkort is het weer Prinsjesdag. Daarom gonst het op het Binnenhof en in Belastingland. Wat zit er dit jaar in het koffertje? En wat zouden fiscale experts in het koffertje willen stoppen? Deze vragen stellen we aan Hendrik-Jan van Duijn, oprichter en belastingadviseur bij Duijn’s Tax Solutions (DTS). “Prinsjesdag is voor het nieuwe kabinet een politiek spelletje.”

Wat verwacht u dat er in het koffertje zit?

Géén Wet DBA
“Laat ik het omdraaien. Ik verwacht namelijk dat de Wet DBA níet geregeld gaat worden. Het blijft lastig om dit goed te implementeren en daarbij iedereen te vriend te houden. Mensen aan de onderkant, met een uurtarief van minder dan 40 euro, hebben namelijk een apart belang. Die mensen zouden zonder flexibel werk niet aan een baan komen. En aan de bovenkant zitten mensen die meer dan 100 euro per uur verdienen. Die zouden, als ze in dienst zouden komen, heel veel belasting moeten betalen. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat ze minder gaan werken.”

“Omdat je met al die partijen rekening moet houden, maakt het dat dit dossier een echt politiek wespennest is. Er ligt nu een vaag voorstel op tafel, om te kijken of ze kunnen zorgen dat mensen aan de onderkant in dienst komen. Dat is nog niet voldoende uitgewerkt en ik verwacht dat die uitwerking ook nog wel even op zich laat wachten.”

Dividendbelasting gaat door
De afschaffing van de dividendbelasting is een kokendheet hangijzer geworden. Wat gaat daarmee gebeuren? “Ik denk dat de afschaffing doorgaat”, stelt Van Duijn. En daar is hij blij mee ook. “Met de aankomende Brexit gaan veel bedrijven kijken naar andere landen binnen Europa. 1,4 miljard om een bedrijf als Shell of Unilever binnenboord te houden of andere grote bedrijven naar Nederland te krijgen, is een relatief klein bedrag. De afschaffing van de Dutch-discount zorgt voor een level playing field, zeker gezien Donald Trump de vennootschapsbelasting heeft verlaagd van 35 naar 13,5%.”

Wat zou u in het koffertje stoppen als u het voor het zeggen had?

Complexiteitsreductie
Als het aan Van Duijn ligt, komt er een drastische complexiteitsreductie van de regelgeving. “Ik zou wensen dat de regering het bedrijfsleven niet de dupe laat worden van de ingewikkelde internationale regelgeving. Denk hierbij met name aan de fiscale eenheid en transferpricing. De regelgeving is zo ingewikkeld geworden, dat alleen beursgenoteerde bedrijven hier nog goed hun weg in kunnen vinden. De ingewikkelde regels belemmeren het zakendoen in Nederland voor het mkb en zorgen voor rechtsongelijkheid.”

Voor wat betreft de complexiteit in transferpricing, heeft Van Duijn wel een alternatief in gedachten. “Je kan bijvoorbeeld ondergrenzen instellen. De transferpricing documentatieverplichtingen zouden dan niet moeten gelden voor een belang kleiner dan 25.000 euro. Of je maakt het bij kleine bedragen mogelijk om te voldoen met een versimpelde transferpricingrapportage. Het is namelijk vrij duur om te voldoen aan de wetgeving als objectieve (gratis) informatie niet voorhanden is. Dan worden (kleine) bedrijven naar dure benchmarking-rapportagesystemen geduwd, wat ervoor zorgt dat het belang soms lager is dan de kosten. Dat is niet redelijk.”

Faciliterende overheid
“De verhouding tussen de overheid en ondernemers moet coöperatiever worden. Ik zou graag willen dat de overheid ondernemers helpt met het voldoen aan de regelgeving, in plaats van het slechts toetsen of het op de juiste manier is gebeurd. Dit geldt bijvoorbeeld voor boetes van de AFM aan accountantskantoren. Deze kantoren krijgen boetes om te zorgen dat ze het beter doen, maar dit werkt niet. Misschien moet de AFM eens met de accountantskantoren om tafel zitten over hoe ze daadwerkelijk verbeteringen door kunnen voeren, in plaats van het geven van een boete als een vinkje verkeerd staat.”

Flexibel werken
Van Duijn gelooft niet in sanctioneren, maar in belonen. Dat blijkt ook uit zijn idee voor de flexibilisering van de arbeidsmarkt. “Je ziet overal flexibilisering. Dat moet je niet met regelgeving proberen te beperken, maar juist faciliteren en kanaliseren. Ik zou een beloning creëren voor het aannemen van mensen in vaste dienst, in plaats van stellen dat bedrijven geen flexibele krachten meer mogen hebben. Je kunt bijvoorbeeld een vast dienstverband aantrekkelijker maken door werkgevers minder premies te laten betalen. Op deze manier vergoed je hen direct voor het extra risico dat ze lopen met werknemers.”

Wat zou u verder juist uit het koffertje halen?

Versobering fiscale eenheid
Tot voor kort konden bedrijven binnen Nederland die in hetzelfde concern zaten via de fiscale eenheid onderlinge rentebetalingen en –ontvangsten weglaten in de belastingaangifte. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde in februari echter dat Nederland de voordelen van de fiscale eenheid ook moet toestaan in grensoverschrijdende situaties. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën diende hiertoe een reparatiewet in. In plaats van de voordelen voor binnen- en buitenlandse bedrijven te laten gelden, heeft de staatssecretaris de voordelen echter in zijn geheel geschrapt. Concreet betekent dit dat een Nederlands concern een fiscale eenheid kan blijven vormen, maar een aantal wettelijke elementen die een voordeel kunnen opleveren, dienen te worden toegepast alsof er geen fiscale eenheid is.

“Hierdoor krijg je binnen de fiscale eenheid opeens wel een rentelast die niet aftrekbaar is. Dat is een beetje raar en kost ondernemers heel veel geld. Ze zouden hier moeten kijken of de regeling echt leidt tot problemen. Wat willen ze oplossen? Het zou veel makkelijker zijn als ze ook in buitenlandse situaties fiscale eenheden toelaten. Waarom moet je in Nederland gevestigd zijn om in een fiscale eenheid te vallen? Ze maken het heel lastig, alleen om een soort schijnmisbruik te bestrijden.”

Aanpassing wet Hillen
“De Wet Hillen was bedoeld om mensen te stimuleren om hun lening af te lossen. Als je geen lening hebt, betaal je namelijk geen eigenwoningforfait. Dus heel veel mensen gingen aflossen. Toen ze er eenmaal waren, hadden ze geen eigenwoningforfait, een voordeeltje. Dat voordeeltje wordt nu afgepakt. Dat vind ik flauw en mag van mij uit het koffertje.”

30%-regeling
“Ik zou willen dat de regering meer rekenschap neemt voor de mensen die door hun beslissingen geraakt worden. Denk bijvoorbeeld aan de 30%-regeling voor buitenlandse werknemers. Met deze regeling mag de werkgever 30% van het loon belastingvrij verstrekken. De tijdsspan van deze regeling gaat ingekort worden van acht naar vijf jaar. Dit is niet zo’n groot probleem, want nieuwe mensen schrik je hier niet mee af. Maar de mensen die al in Nederland zitten, zijn er wel de dupe van. Zij hadden de verwachting acht jaar een belastingvoordeel te hebben, opeens gaat dit terug naar vijf jaar. Voor deze mensen zou een overgangsregeling moeten komen, want ze worden onevenredig hard geraakt.”

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Blog

11 dec 2024

1 Min

De Fiscale Wijzigingen van 2025

In 2025 wijzigen de belastingregels opnieuw door het beleid van het nieuwe kabinet. Is jouw organisatie hier al op voorbereid? ...    >

Lees meer

Nieuws

13 nov 2024

2 Min

Strijd om btw-verhoging zet toekomst Belastingplan op het spel

Het Belastingplan 2025 komt onder druk te staan door de omstreden btw-verhoging voor media, cultuur, sport en logies. Minister Eelco ...    >

Lees meer

Lege kantoorruimte

Blog

29 okt 2024

5 Min

Herziening btw-aftrek onroerende zaken

Een van de maatregelen uit het Belastingplan 2025 betreft een opvallende wijziging binnen het vastgoed: de herziening van btw-aftrek op ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.