• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws 4 ‘btw quick fixes’ voor internationale handel

Nieuws

Onderneming

4 ‘btw quick fixes’ voor internationale handel

Bron: Meijburg12 feb 20193 min Leestijd
Europa_wereldbol_wereld_vlag_grensoverschrijdende constructies

Eind 2018 heeft de Europese Raad ingestemd met de voorstellen voor vier ‘btw quick fixes’ om de internationale handel te vereenvoudigen. Per 1 januari 2020 treden deze in werking en hebben een aanzienlijke impact voor ondernemers die internationaal goederen verhandelen. Dat schrijft Meijburg.

1. Vereenvoudiging voor ‘call off-voorraden’

Om levertijden te verkorten brengen leveranciers vaak voorraden naar een opslagplaats in een andere EU-lidstaat. Goederen blijven van de leverancier, totdat de afnemer deze uit de voorraad haalt. In de huidige btw-regeling verricht de leverancier voor het overbrengen van de goederen naar de ‘call off-voorraad’ een fictieve intracommunautaire levering in zijn eigen lidstaat en een fictieve intracommunautaire verwerving in de EU-lidstaat. Als de afnemer de goederen uit die voorraad neemt, verricht de leverancier een binnenlandse levering. De leverancier zal zich in de EU-lidstaat van de opslagplaats voor btw moeten registreren.

Onder de nieuwe regeling is het overbrengen van goederen naar een opslagplaats in een ander EU-lidstaat niet langer een fictieve intracommunautaire levering en fictieve verwerving. Zodra de afnemer de goederen uit de voorraad neemt, verricht de leverancier een rechtstreekse intracommunautaire levering aan de afnemer. Een btw-registratie van de leverancier in de EU-lidstaat van aankomst van de goederen is dan niet nodig. Voor deze vereenvoudiging moet de ondernemer wel aan specifieke eisen voldoen.

2. Uniforme regels ter vereenvoudiging van ketentransacties

Bij een ketentransactie met opeenvolgende leveringen van goederen tussen drie of meer ondernemers in verschillende EU-lidstaten kan het intracommunautaire goederentransport slechts aan één schakel binnen die keten worden toegerekend. Dit betekent dat het btw-nultarief voor intracommunautaire leveringen slechts op één levering van toepassing is. De overige leveringen zijn lokale leveringen van goederen. In de praktijk ontstaat vaak discussie over de vraag aan welke schakel het intracommunautaire goederenvervoer moet worden toegerekend. Onder de nieuwe regeling geldt als uitgangspunt dat de intracommunautaire levering plaatsvindt in de schakel waarin wordt geleverd aan de ondernemer die het intracommunautaire transport regelt of laat regelen.

Er is een uitzondering, namelijk als deze ondernemer zijn btw-identificatienummer van het EU-land van vertrek doorgeeft aan zijn leverancier. In dat geval wordt het intracommunautaire transport toegerekend aan de verkoop door de ondernemer die het transport regelt of laat regelen. De levering door de leverancier aan deze ondernemer is dan een lokale levering.

3. Verplicht stellen btw-identificatienummer voor toepassing btw-nultarief

Een geldig btw-identificatienummer van de afnemer geldt momenteel als een formeel vereiste voor de toepassing van het btw-nultarief bij intracommunautaire leveringen van goederen. Het is inmiddels echter vaste rechtspraak van het Europese Hof van Justitie dat een ondernemer voor de toepassing van het nultarief in principe alleen aan de materiële voorwaarden hoeft te voldoen. Het btw-nultarief kan daarom formeel niet worden geweigerd als een ondernemer geen btw-identificatienummer van zijn afnemer heeft ontvangen.

Onder de nieuwe regeling zal het gebruik van een geldig btw-identificatienummer dat door de afnemer aan de leverancier is meegedeeld als materieel vereiste gelden voor de toepassing van het btw-nultarief. Indien een leverancier geen geldig btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur vermeldt, kan per 1 januari 2020 het btw-nultarief niet langer worden toegepast. Daarnaast dient de ondernemer als voorwaarde voor toepassing van het btw-nultarief verplicht een Opgaaf Intracommunautaire Prestaties in te dienen.

4. Vereenvoudigde bewijsvoering voor intracommunautaire leveringen

Momenteel hanteren EU-lidstaten voor de bewijsvoering voor intracommunautaire leveringen verschillende regels. Dit leidt tot onzekerheid en aanzienlijke administratieve lasten voor ondernemers die grensoverschrijdend handelen. Volgens de nieuwe regels is sprake van een weerlegbaar vermoeden van vervoer naar een andere EU-lidstaat indien de leverancier minstens twee niet-tegenstrijdige bewijsstukken kan overleggen die onafhankelijk van elkaar zijn opgesteld. Hierbij valt te denken aan getekende CMR-documenten, in combinatie met een door de bank afgegeven afschrift van betaling voor het vervoer.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Blog

21 mrt 2023

3 Min

Koop- aanneemovereenkomsten en btw: een update

Al een aantal keren eerder heb ik een blog geschreven over koop- aanneemovereenkomsten en btw. Door gebruik te maken van ...    >

Lees meer

Nieuws

6 feb 2023

2 Min

Belastingdienst legt Nederlandse vestigingsklimaat beter uit

De opstelling van de Belastingdienst ten opzichte van buitenlandse investeerders is in de afgelopen tien jaar veranderd. Tien jaar geleden ...    >

Lees meer

groente- en fruit

Nieuws

6 dec 2022

3 Min

Invoering btw-nultarief op groente en fruit laat op zich wachten

Staatssecretaris van Fiscaliteit, Marnix van Rij heeft in een brief aan de Tweede Kamer op verzoek toegelicht hoe hij op ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.