• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Adviessignalen
      • Aangiftesoftware voor het bedrijfsleven
      • Jaarrekening
      • Alle aangifteoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens productnieuws
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Studio Nextens
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Jaarrekening
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Notariaat
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws 8 vragen over het nieuwe btw-id beantwoord

Nieuws

Fiscale vak, Onderneming

8 vragen over het nieuwe btw-id beantwoord

Bron: Belastingdienst07 nov 20193 min Leestijd
Aangifte omzetbelasting

In oktober 2019 ontvingen bijna 1.3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer. In dat nummer is het burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Het btw-id is nu alleen nog naar het bedrijf te herleiden. Zo is de privacy van ondernemers beter gewaarborgd, dat schrijft de Belastingdienst.

Het nieuwe btw-id is een persoonlijk, uniek nummer en bestaat net als nu uit: NL – 9 cijfers – B – 2 cijfers. Het verschil is dat de 9 cijfers niet langer gerelateerd zijn aan het BSN en het controlenummer na de B een willekeurig getal is. In dit artikel beantwoorden we … vragen over dit nieuwe btw-nummer.

1.      Vanaf wanneer moet het nieuwe btw-id worden gebruikt?

Het btw-id moeten ondernemers vanaf 1 januari 2020 op facturen, website en in het contact met klanten en leveranciers gebruiken. Ook de aanpassing van het nummer in bepaalde software is nodig, evenals in de software van uw klant. Dit geldt echter niet voor Nextens, zie ook vraag 8.

2.      Blijf je het huidige btw-nummer ook gebruiken?

Ja. Het huidige BSN-gerelateerde omzetbelastingnummer (ob-nummer) blijft u gebruiken voor contact met de Belastingdienst rond de afhandeling van de omzetbelasting. Het ob-nummer is terug te zien op het portaal waar de btw-aangifte wordt gedaan. En het staat bovendien nog in brieven over de omzetbelasting die u of uw klant van de Belastingdienst ontvangt.

3.      Waarvoor dient het btw-id?

Het btw-id identificeert uw klant als btw-plichtig ondernemer. Het geeft aan dat er btw in rekening gebracht mag worden. Ook gebruiken klanten het btw-id om met de EU-zoekmachine VIES na te gaan of een bedrijf ingeschreven is voor handelstransacties met bedrijven in andere EU-landen. Het huidige btw-id staat vanaf 1 januari 2020 niet meer in VIES. De onderneming is vanaf die datum onder het nieuwe btw-id te vinden. Voor de Belastingdienst is de historische data wel zichtbaar in VIES.

Leveranciers gebruiken het btw-id van uw klant in hun administratie om er zeker van te zijn dat uw klant een btw-plichtige ondernemer is. Leveranciers kunnen het btw-id bijvoorbeeld gebruiken om btw aan hem te verleggen.

4.      Hoe zit het met facturen in 2020 voor prestaties in 2019?

Als uw klant als eenmanszaak intracommunautair inkoopt en verwerft, dan moet vanaf 1 januari 2020 de buitenlandse leverancier het btw-id van uw klant op zijn factuur vermelden. Krijgt uw klant in 2020 een factuur voor prestaties die de EU-leverancier al in 2019 heeft verricht? En staat op deze factuur toch het ob-nummer? Dan hoeft uw klant de leverancier niet te vragen om een factuur met het nieuwe btw-id.

5.      Geldt het nieuwe btw-id ook voor MOSS?

Ook in de regeling Mini One Stop Shop (MOSS) moet uw klant vanaf 1 januari 2020 het btw-id gebruiken. Hierover krijgt uw klant nog 2 brieven. Eind november ontvangt hij een afmeldingsbrief en begin december een aanmeldingsbrief. Dit betekent echter niet dat uw klant af- en later weer aangemeld is voor de MOSS-regeling. Uw klant krijgt deze brieven, omdat de Belastingdienst het btw-id voor de MOSS aanpast.

6.      Is het btw-id ook nodig voor de aankoop zonnepanelen?

Heeft uw klant tijdens de aankoop van zonnepanelen een btw-nummer ontvangen? En aangifte gedaan, omdat hij de btw ontvangt? Het nieuwe btw-id is dan niet nodig, omdat uw klant niet factureert en geen aangifte omzetbelasting meer doet. Als u het btw-id in de toekomst wel nodig heeft, omdat uw klant btw-belaste leveringen of diensten gaat verrichten, dan kan er contact opgenomen worden met de fiscus.

7.      Mijn klant zit in de KOR maar heeft wel een btw-id ontvangen, hoe zit dat?

Ondernemers die vrijgesteld zijn van btw of gebruikmaken van de nieuwe KOR hebben in het verleden een btw-nummer ontvangen. Dat is de reden dat zij nu ook dit nieuwe btw-id ontvangen. Zij hoeven hier niets mee te doen, behalve de brief met het btw-id goed bewaren, mochten zij dit in de toekomst nodig hebben.

8.      Moet ik nog wat aanpassen in Nextens?

Nee. Voor het contact met de Belastingdienst, zoals het verzenden van aangiften btw of opgaven ICP moet de ondernemer zijn bestaande omzetbelastingnummer blijven gebruiken. Daarom heeft de wijziging geen invloed op de gegevens die door Nextens worden gebruikt om te verzenden.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

25 sep 2023

Studio Nextens | Een demissionaire Prinsjesdag – wat neemt het kabinet mee en wat niet?

Tijdens deze webcast wordt door de aanwezige fiscale zwaargewichten teruggekeken op Prinsjesdag. Wat valt eruit op te maken? Welke gevolgen ...    >

Lees meer

Nieuws

20 sep 2023

8 Min

Prinsjesdag 2023: De belangrijkste fiscale maatregelen

Op Prinsjesdag heeft het kabinet de fiscale maatregelen voor 2024 bekend gemaakt. In dit artikel zetten we de belangrijkste voor ...    >

Lees meer

19 sep 2023

Studio Nextens | Een nieuw kabinet en Box 3

Tijdens deze aflevering van Studio Nextens gaan Cor Overduin en Raymond Barkman onder leiding van Ronnie Overgoor in gesprek over ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.