• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Alternatief autobelastingplan autobranche

Nieuws

Economie en politiek

Alternatief autobelastingplan autobranche

Bron: FD12 mei 20212 min Leestijd
auto

Een nieuw kabinet moet snel actie ondernemen en een vorm van rekeningrijden invoeren. Dat vinden vier organisaties uit de autobranche en Natuur & Milieu. Het is onderdeel van een breder autobelastingplan om de strenge Europese klimaatdoelen te halen en betaalbaar te houden. Het gaat naast de milieuorganisatie om Bovag RAI vereniging, ANWB en VNA (vereniging van autoleasemaatschappijen).

Doelstelling

De coalitie heeft voorlopend op de politiek een plan gemaakt. Zij vrezen al langer overheidsmaatregelen die duurder uitvallen en bovendien marktverstorend werken. Doordat er meer elektrische auto’s worden verkocht nemen de belastingopbrengsten af, dus moet de politiek aan de knoppen draaien, schrijft het FD.

Door de verscherpte regels uit Brussel is het halen van de doelstelling nog moeilijker geworden dan het al was. Maar het autoverkeer zal een bijdrage moeten leveren aan het halen van de Parijse klimaatdoelen. De Europese Commissie heeft de doelstelling nu bijgesteld van 49% naar 55% minder CO₂-uitstoot in 2030 vergeleken met 1990.

Eerlijk

Raymond Gense, werkzaam bij het Pon-concern, en een van de bedenkers van de plannen, stelt dat dit een verdubbeling van de opgave voor vermindering van uitstoot kan betekenen. Zoals voor de mobiliteitssector het geval is. Er moet dan ook snel een kaderwet komen voor ‘betalen naar gebruik’. Een kilometertarief met als basis de CO₂-emissie van een voertuig is het plan.

Volgens de coalitie zo’n systeem het eerlijkst omdat men dan betaalt voor daadwerkelijk gebruik van de auto en niet voor bezit, zoals in de huidige motorrijtuigenbelasting en de BPM het geval is. Zo wordt dan ook bewust gebruik van de auto gestimuleerd stellen de plannenmakers.

Politiek

Daarbij kan de overheid rekenen op stabiele belastinginkomsten. Eerdere plannen voor het zogenaamde rekeningrijden of een kilometerheffing sneuvelden. Maar dit keer is het anders denkt de coalitie. Het terugdringen van de uitstoot zorgt voor een dringende situatie. Waar het eerst vooral om het terugdringen van de files ging.

Daarbij is er ook een groter politiek draagvlak dan voorheen. Zelfs de VVD en CDA hebben de deur op een kier gezet in hun verkiezingsprogramma’s. Maar invoering voor 2030 is onwaarschijnlijk. Intussen zijn er wel maatregelen nodig. Daarom pleiten de organisaties in het alternatieve autobelastingplan voor aanpassingen van de bijtelling en leaseauto’s, de motorrijtuigenbelasting en de BPM, aldus het FD.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Koffiebrander in zijn zaak

Interview

19 mei 2025

3 Min

MKB betaalt de prijs voor politieke onzekerheid

Wat zijn de grootste obstakels in het mkb? We spraken er uitgebreid met bedrijfsadviseur Marcel de Joode over.

Lees meer

Vastgoed

Nieuws

19 mei 2025

2 Min

Kabinet wil inhoudingen op minimumloon voor huisvesting volledig afschaffen

Werkgevers mogen vanaf 1 januari 2030 geen geld meer inhouden op het minimumloon voor huisvestingskosten. Dat staat in een ontwerpbesluit ...    >

Lees meer

Nieuws

24 apr 2025

2 Min

Kabinet maakt aandelenopties voor techwerkers fiscaal aantrekkelijker

Het kabinet maakt werk van een langgekoesterde wens uit de Nederlandse start-upgemeenschap: vanaf 1 januari 2027 worden aandelenopties voor werknemers ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.