• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws Hoe krijgen we meer grip op de begroting?

Blog

Bedrijfsleven, Fiscale kennis

Hoe krijgen we meer grip op de begroting?

Team Nextens29 jul 20253 min Leestijd
Goalkeeper has the ball

De Studiegroep Begrotingsruimte pleit in haar rapport “De toekomst begint nu” voor een nieuwe aanpak van de begrotingsbesluitvorming. De kern van de aanbeveling: het kabinet moet de jaarlijkse keuzes over inkomsten en uitgaven samen nemen, en wel in het voorjaar. Deze werkwijze biedt meer grip op de begroting, bevordert consistent beleid en maakt de begrotingssystematiek duidelijker en beter beheersbaar.

Huidige situatie: gefragmenteerde besluitvorming

Op dit moment verloopt de begrotingsbesluitvorming versnipperd. In het voorjaar bespreekt het kabinet de ramingen van het Centraal Planbureau (CPB), maar de grote keuzes over uitgaven en lasten schuiven vaak door naar het najaar. Pas bij het opstellen van de Miljoenennota worden veel van de fiscale en budgettaire vraagstukken beslist.

Volgens de Studiegroep leidt deze werkwijze tot onnodige complexiteit. Politieke wensen en maatschappelijke druk leiden in de tussenliggende maanden vaak tot aanvullende maatregelen, waardoor de begrotingsdiscipline verslapt. Ook is de samenhang tussen inkomsten en uitgaven in veel gevallen beperkt zichtbaar.

Voorstel: integrale besluitvorming in het voorjaar

De Studiegroep stelt voor om het begrotingsproces anders in te richten. Het kabinet zou jaarlijks in het voorjaar, na publicatie van de CPB-ramingen, een geïntegreerd besluit moeten nemen over:

  • de verdeling van de uitgavenruimte over departementen;
  • de verdeling van de lasten over burgers en bedrijven;
  • de eventuele aanpassing van begrotingsregels, zoals het uitgavenkader.

Door dit besluitmoment centraal te stellen, ontstaat er meer consistentie in het beleid. Politieke keuzes worden in samenhang genomen. Dat maakt het makkelijker om afwegingen expliciet te maken, bijvoorbeeld tussen extra investeringen en een verhoging van belastingen.

Voordelen van deze aanpak

De voorgestelde werkwijze heeft meerdere voordelen, die de Studiegroep als volgt samenvat:

  1. Meer transparantie
    Door inkomsten en uitgaven tegelijkertijd vast te stellen, wordt duidelijk hoe beleidskeuzes worden gefinancierd. Dat vergroot de controleerbaarheid en maakt het begrotingsproces begrijpelijker voor parlement en publiek.
  2. Betere voorbereiding van de Miljoenennota
    Als de hoofdlijnen al in het voorjaar zijn bepaald, ontstaat er meer rust en ruimte om de Miljoenennota zorgvuldig op te stellen. Dat versterkt de kwaliteit van de begrotingsstukken en vermindert de kans op last-minute aanpassingen.
  3. Versterking van begrotingsdiscipline
    Een eenduidig besluitmoment voorkomt dat lopende discussies gedurende het jaar tot extra uitgaven of fiscale aanpassingen leiden. Dat helpt om afspraken te respecteren en begrotingsregels consistent toe te passen.
  4. Verduidelijking van verantwoordelijkheden
    Het kabinet legt in één keer verantwoording af over het totaal van de beleidskeuzes. Dat maakt duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is, en voorkomt dat fiscale maatregelen of uitgavenbesluiten als losstaande politieke transacties worden gepresenteerd.

Aanvullend advies: actualiseren van het uitgavenkader

Naast het voorstel voor één centraal besluitmoment, adviseert de Studiegroep om het uitgavenkader elk jaar opnieuw vast te stellen. Dat kader bepaalt hoeveel geld het kabinet in totaal kan uitgeven. Door het jaarlijks te herijken op basis van nieuwe economische inzichten, ontstaat er meer flexibiliteit en realiteitszin in het beleid.

Deze jaarlijkse actualisatie vervangt niet het meerjarenperspectief, maar zorgt ervoor dat het kabinet sneller kan inspelen op veranderingen in bijvoorbeeld economische groei, renteontwikkelingen of demografische trends.

Geleidelijke invoering mogelijk

De Studiegroep erkent dat de nieuwe werkwijze tijd en voorbereiding vraagt. De aanpak moet daarom zorgvuldig worden ingevoerd, met voldoende ruimte voor parlementaire controle en betrokkenheid van ministeries. Het doel is niet om snelheid te forceren, maar om de kwaliteit van de besluitvorming structureel te verbeteren.

Conclusie: meer grip op de begroting

De Studiegroep Begrotingsruimte doet een concreet voorstel om het begrotingsproces overzichtelijker en effectiever te maken. Door jaarlijks in het voorjaar een samenhangend besluit te nemen over inkomsten en uitgaven, ontstaat er meer grip op het begrotingsbeleid. Dit versterkt de transparantie, voorkomt versnippering en helpt het kabinet om op een verantwoorde manier te sturen op financiële stabiliteit.

Wil jij ook meer grip op je begroting?

Vraag ‘t Tex!
Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Lots of paper with information

Blog

30 jul 2025

4 Min

Beleidsevaluaties: hoe het Rijk beter kan en moet sturen op effectiviteit

Beter zicht krijgen op de doeltreffendheid van beleid en scherper sturen op wat werkt. Dat is het advies van de ...    >

Lees meer

euro'tje op z'n kant

Column

29 jul 2025

4 Min

Naar een stabielere begroting: herziening van het uitgavenkader

De begrotingssystematiek van Nederland dient beter bestand te zijn tegen economische schommelingen. Wat kunnen we daar aan doen?

Bekijk meer

Lege portemonnee

Blog

28 jul 2025

3 Min

Studiegroep Begrotingsruimte: Nederland heeft nu € 7 miljard nodig

In het nieuwste rapport van de Studiegroep Begrotingsruimte klinkt een duidelijke waarschuwing: het volgende kabinet moet structureel € 7 miljard ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.