• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws Meerderheid Europese bedrijven (te) optimistisch over waarde bedrijf

Blog

Bedrijfsleven

Meerderheid Europese bedrijven (te) optimistisch over waarde bedrijf

Team Nextens25 jun 20244 min Leestijd
Twee jonge ondernemers

Uit onderzoek van Marktlink blijkt dat zo’n 40% van de Europese MKB-eigenaren geen idee heeft hoeveel hun bedrijf waard is. Dit vormt een risico. Bedrijven die bijvoorbeeld willen groeien zullen immers aan potentiële investeerders een gedetailleerde waardering moeten kunnen overleggen. Ze zijn echter wel positief gestemd over de waarde van hun bedrijf. Soms ook te positief. Om te bepalen wat de waarde van jouw onderneming is hebben we de bedrijfswaardering rekentool ontwikkeld.

Europese verschillen

De enquête, die meer dan 1000 MKB-bedrijven in heel Europa omvatte, suggereert wel dat de meerderheid optimistisch is over de waarde van hun bedrijf. Maar liefst 72% van de respondenten verwacht dat de waarde van hun bedrijf zal toenemen. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de verschillende landen.

Nederland kent sterke vraag naar MKB-bedrijven

In Nederland verandert de markt van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en is er een sterke vraag naar te koop staande MKB-bedrijven. België daarentegen kent meer focus op internationale transacties en minder op Europa. Terwijl in Duitsland een mismatch is ontstaan tussen de vraag naar MKB-bedrijven en het aanbod ervan.

Uitdagingen voor MKB’ers

Hoewel er verschillen zijn in Europa, zijn er ook overeenkomsten in de uitdagingen waarmee MKB-bedrijven te maken hebben. Specifiek is er een tekort aan geschoolde arbeiders, vormen automatisering en robotisering een bedreiging en vinden veel MKB-bedrijven het moeilijk om duurzaamheidsdoelen te integreren. Ondanks deze onzekerheden voelen de meeste Europese MKB-bedrijven zich zelfverzekerd over hun economische kansen.

Emotionele waarde en werkelijke prijs zijn niet gelijk

Maar optimisme dat niet wordt ondersteund door cijfers over de waarde van een bedrijf kan ook een risico vormen. Er kan dan sprake zijn van overschatting. Daarom is het raadzaam voor alle MKB-bedrijven om een waardering uit te (laten) voeren. Dit helpt hen verifiëren of hun optimisme over kansen en ambities gegrond is.

Tom Beltman, managing partner van Marktlink in Nederland, voegt toe: “Ondernemers zijn vaak naar binnen gericht en zien de markt om hen heen niet. Dit kan leiden tot misverstanden. Bijvoorbeeld omdat er vaak een verschil is tussen de emotionele waarde en de daadwerkelijke prijs die een bedrijf oplevert wanneer de eigenaar klaar is om te verkopen. Helaas word je niet altijd gecompenseerd voor de energie die je in je bedrijf stopt. Het is niet voor niets dat ondernemers realistischer worden over de waarde van hun bedrijf naarmate ze dichter bij een exit komen.”

Het belang van bedrijfswaardering voor financieel managers

Als financieel manager is het cruciaal om een duidelijk en accuraat beeld te hebben van de waarde van het bedrijf. Dit inzicht is niet alleen belangrijk voor eventuele verkoopoverwegingen. Ook voor het maken van strategische beslissingen en het verbeteren van de bedrijfsprestaties is dit belangrijk. Een gedegen waardering helpt bij het identificeren van verbeterpunten en stelt je in staat om gerichte maatregelen te nemen om de operationele efficiëntie te verbeteren en zo de aandeelhouderswaarde te vergroten.

De Nextens bedrijfswaardering rekentool

Bij Nextens hebben we speciaal voor ondernemers een gratis rekentool ontwikkeld. Hiermee kunnen ze eenvoudig zelf hun bedrijf waarderen op basis van de Discounted Cashflow Analyse (DCF). Deze bedrijfswaardering rekentool biedt een laagdrempelige manier om inzicht te krijgen in de waarde van je bedrijf en vormt daarmee een eerste stap naar een beter begrip van financiële planning en strategie.

Krijg inzicht in de waarde van jouw bedrijf

Reken het uit
Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Wetenschapper in actie

Blog

27 mei 2025

3 Min

Mkb innoveert fiscaal voordelig met de WBSO

Nederlandse mkb'ers hebben in 2024 volop gebruik gemaakt van de fiscale regeling WBSO om te innoveren.

Lees meer

MKB'ers werken samen aan innovatief project

Blog

22 mei 2025

3 Min

MIT: vraag vanaf 10 juni subsidie aan voor mkb-innovatie

Vanaf dinsdag 10 juni 2025 kun je als mkb’er weer subsidie aanvragen voor R&D-samenwerkingsprojecten via de regeling Mkb-innovatiestimulering Regio en ...    >

Lees meer

Koffiebrander in zijn zaak

Interview

19 mei 2025

3 Min

MKB betaalt de prijs voor politieke onzekerheid

Wat zijn de grootste obstakels in het mkb? We spraken er uitgebreid met bedrijfsadviseur Marcel de Joode over.

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.