• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Opgaaf Werkelijk Rendement
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Fiscale AI assistent
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Belastingalmanakken
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws Ondernemen in 2026: wat staat je te wachten?

Blog

Bedrijfsleven, Fiscale kennis, Voldoen aan wet- en regelgeving

Ondernemen in 2026: wat staat je te wachten?

Team Nextens01 okt 20254 min Leestijd
Ondernemers voor een whiteboard

Prinsjesdag 2025 leverde een beleidsarm, maar zeker niet betekenisloos Belastingplan 2026 op. Juist voor ondernemers en fiscalisten is er genoeg werk aan de winkel. Nationaal zien we technische aanpassingen met directe uitvoeringsimpact. Internationaal zien we een aantal grote EU‑dossiers steeds dichterbij komen. In dit overzicht behandelen we met name de belangrijkste Europese impact op ondernemen in 2026 en kijken we ook iets verder naar de toekomst.

Belastingplan 2026: context en kern

Het kabinet is demissionair waardoor grote keuzes en beslissingen zijn doorgeschoven. Toch bevat het Belastingplan 2026 wel degelijk een aanal relevante onderdelen voor bedrijven en ondernemers. Denk aan de sleuteltabellen 2026, uitvoerbaarheidstoetsen en losse wetsvoorstellen naast het hoofdwetsvoorstel. Belangrijk: tijdens de behandeling kunnen accenten altijd verschuiven. En ook de aankomende verkiezingen zullen impact hebben. Bereid je dus voor maar wees ook zeker flexibel.

Tarieven en Vpb: stabiliteit, maar geen rust

De vennootschapsbelastingtarieven blijven volgens uitgangspunt 19% tot €200.000 en 25,8% daarboven. De schijnbare rust wordt echter beïnvloed door internationale regels en nationale verfijningen die de effectieve druk bepalen. Houd daarom rekening met eventuele aanpassingen in de Kamerbehandeling.

Minimumbelasting (Pillar Two): tweede aanpassingswet en gegevensuitwisseling

Voor multinationals met een omzet van meer dan €750 mln wordt de Wet minimumbelasting 2024 verder aangescherpt. Het pakket bevat een tweede aanpassingswet en implementatie van EU‑gegevensuitwisseling. Het doel is om OESO‑updates door te voeren en gegevensdeling tussen lidstaten in te regelen. Verwacht dus meer nadruk op datakwaliteit, reconciliations en control frameworks.

DAC8: crypto‑data rapporteren vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 moeten crypto‑dienstverleners klant‑ en transactiegegevens verzamelen en delen. De eerste rapportage over kalenderjaar 2026 volgt naar verwachting in 2027. Dit raakt niet alleen crypto exchanges. Ook ondernemingen met bijvoorbeeld crypto‑betalingen, custody of bonussen in de vorm van tokens krijgen ermee te maken. Richt je dus op KYC/KYB, UBO‑vaststelling en datakwaliteit.

Tip voor ondernemers: inventariseer of je entiteiten kwalificeren als Crypto‑Asset Service Provider. Leg contractueel datalevering en bewaartermijnen vast.

ViDA: e‑invoicing en realtime btw‑rapportage

De EU heeft in 2025 de ViDA‑hervorming verdergebracht. Lidstaten kunnen sindsdien zelfstandig e‑facturatie verplicht stellen. Voor grensoverschrijdende B2B wordt e‑invoicing de norm, met gefaseerde invoering. Ondernemers moeten factuurprocessen standaardiseren (EN‑16931), doorlooptijden verkorten en data automatisch kunnen rapporteren. Voorbereiding in 2026 voorkomt problemen zodra nationale deadlines verder naderen.

CBAM: van rapporteren naar afrekenen

De rapportagefase voor de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) loopt af. In 2026 start de definitieve periode: importeurs van CBAM‑goederen (ijzer, staal, cement, meststoffen, aluminium, electriciteit en waterstof) moeten CBAM‑certificaten aanschaffen en afrekenen op basis van ingebedde emissies. Let op je aanmeldstatus als geautoriseerd CBAM‑declarant en op nadere regels. Budgetteer kasstroomimpact en borg leveranciersdata.

Wie voelt dit het meest?
Importeurs van onder meer staal, ijzer, cement en kunstmest. Ook toeleveranciers met CBAM‑gevoelige ketens krijgen ermee te maken. Hou daar dus rekening mee en laat je goed voorlichten.

Iets verder in de toekomst: BEFIT en de digitale euro

BEFIT (Business in Europe: Framework for Income Taxation) is een EU‑voorstel voor één set regels om de fiscale winst van concernvennootschappen in de EU te bepalen. Het vervangt niet de Vpb‑tarieven, maar harmoniseert de grondslag en regelt een groepsaangifte‑informatieset. In scope zijn in principe groepen met een wereldwijde geconsolideerde omzet van ten minste €750 miljoen; kleinere groepen kunnen vrijwillig aansluiten.

De berekening werkt in vier stappen: een voorlopig resultaat per entiteit op basis van boekhoudcijfers plus fiscale correcties, aggregatie tot één BEFIT‑grondslag, tijdelijke toedeling naar groepsleden op basis van driejaarsgemiddelden, en daarna enkele lokale aanpassingen. Toezichthouders vormen zogeheten “BEFIT‑teams” voor beoordeling en informatie‑uitwisseling. De Commissie mikt in haar oorspronkelijk schema op toepassing vanaf 2028, met een latere permanente verdeelmethode.

Wetgevingsproces en waakpunten voor ondernemers
Het voorstel van de Commissie dateert van 2023 en ligt bij de Raad (unanimiteit vereist) en het Europees Parlement (advies). In 2025 nam de ECON‑commissie van het Parlement een positie aan met wijzigingen ten opzichte van het Commissievoorstel. De Raad noteerde voortgang, maar verdere besluitvorming is politiek. Volg daarom de scope‑definitie, de tijdelijke toedelingsregels en de rapportage‑eisen, omdat deze direct doorwerken in ERP‑inrichting, transfer‑pricing‑documentatie en groepsrapportages zodra BEFIT wordt aangenomen en geïmplementeerd.

CBDC: status van de digitale euro

De ECB zit sinds november 2023 in de voorbereidingsfase van het digitale‑euro‑project. Deze fase loopt tot oktober 2025. Daarna wordt beslist over het vervolg van de voorbereiding. Een besluit over daadwerkelijke uitgifte volgt pas ná afronding van het EU‑wetgevingsproces. Parallel rondt de ECB aanbestedingen af voor platform en infrastructuur. Het gaat om raamovereenkomsten zonder financiële verplichtingen op dit moment. De Commissie publiceerde het wetsvoorstel; de behandeling in Raad en Parlement loopt door. Nationale toezichthouders wijzen erop dat de volgende fase pas start als wetgeving gereed is. De ECB publiceerde resultaten van een innovatie‑platform en kondigde een volgende ronde aan. Daarbij worden onder meer offline‑functionaliteit en betalingsregels getest. Deze stappen wijzigen op zich nog geen verplichtingen voor ondernemingen, maar kunnen wel tot toekomstige implementatie‑eisen leiden.

Overige signalen uit Brussel: mogelijke nieuwe EU‑opbrengsten

De EU onderzoekt nieuwe eigen middelen (inkomsten voor de EU-begroting), waaronder een heffing die (indirect) bij grote ondernemingen terecht kan komen. Dat is géén harmonisatie van nationale Vpb-regels, maar een EU-inkomstenbron naast nationale belastingen (corporate resource for Europe). Het dossier is conceptueel en politiek gevoelig. Relevant voor scenario‑planning rond samenloop met Vpb en Pillar Two. Zodra hier meer over bekend is zullen we er een artikel aan wijden.

Conclusie: Europese verplichtingen hebben meeste impact

Het Belastingplan 2026 is geen vuurwerkshow, maar wel een uitvoeringsjaar. De druk qua ondernemen in 2026 zit hem met name in Europese verplichtingen: DAC8, ViDA en CBAM. Tegelijk verfijnt Nederland de minimumbelasting en blijft het Vpb‑tarief vooralsnog stabiel. BEFIT en de digitale euro vragen in 2026 om monitoring en voorbereiding zonder vooruit te lopen op uitkomsten. Begin daarom nu, zodat je straks niet voor verrassingen staat.

Heb jij vragen over de impact van EU-wetgeving op jouw bedrijf?

Vraag ‘t Tex!
Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Fiscale AI assistent – Tex
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Fiscale AI assistent – Tex
  • Jaarrekening
  • Nextens Grip
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.