
In een uur nam Studio Nextens als vanouds de belangrijkste fiscale thema’s richting 2026 door. Onder leiding van Ronnie Overgoor bespraken Sylvester Schenk (RB) en Thijs Droog (Jaeger Advocaten) de meest in het oog springende fiscale issues. Hieronder hebben we de kernpunten zoals besproken in de uitzending, compact, feitelijk en praktisch voor je op een rijtje gezet.
Start: capaciteit en doorlooptijden Belastingdienst
De Belastingdienst kampt al jaren met achterstanden. De problemen zijn mede terug te voeren op de mislukte vertrekregeling waarbij juist ervaren mensen vertrokken. Dossiers duren daardoor langer.
DAC8, crypto en informatie-uitwisseling
DAC staat voor Directive on Administrative Cooperation. Met DAC8 breidt de EU de informatie-uitwisseling uit naar cryptoactiva. Dienstverleners moeten klantgegevens en transacties rapporteren; internationaal speelt ook het CARF. De eerste rapportage volgt in 2027 over 2026. De Belastingdienst krijgt zicht op transacties, niet per se op saldi. Off-chain wallets en cold storage bemoeilijken dat.
In de praktijk zien adviseurs crypto nog niet altijd vaak langskomen. Toch komt dit onderwerp “harder boven water” en zullen er meer vragen komen, mede door DAC8.
Inkeer en crypto
Formele inkeer voor box-3-vermogen zoals vroeger is niet meer mogelijk. Wel kunnen spijtoptanten zich melden, wat strafverminderend kan werken, afhankelijk van de feiten en de inspecteur.
Digitaal inzagerecht
Volledig digitaal inzagerecht per 2032 stond op de rol, maar er zijn plannen om dit terug te draaien wegens capaciteitsproblemen. Er loopt een pilot die positief wordt ontvangen. Als 2032 niet wordt gehaald, dan mogelijk 2033. Ook speelt de oproep om terughoudend om te gaan met geheimhouding.
Box 3 nu en straks
Het forfait voor overige bezittingen stijgt van 5,88% naar 7,78%. Het onderwerp is in de Kamer behandeld op 24 november, met stemming op 27 november. De verwachting aan tafel: het blijft staan. De verhoging hangt samen met de hersteloperatie en de financiering richting een nieuw stelsel.
De kijkerspoll liet een kritisch beeld zien: 51% wil naar echt rendement; 28% vindt het oneerlijk; 18% kan ermee leven met een goede tegenbewijsregeling; 3% vindt het verdedigbaar.
Tegenbewijs en praktijkvragen
“Werkelijk rendement” is praktisch complex. Bij banktegoeden en beursbeleggingen is informatie vaak beschikbaar. Bij vastgoed en bepaalde kostenposten minder, mede omdat de Hoge Raad heeft geoordeeld dat sommige kosten in de tegenbewijsroute niet aftrekbaar zijn.
Voor buitenlands vastgoed geldt geen WOZ. Waarderen gebeurt op waarde in het economisch verkeer, bij voorkeur onderbouwd met een rapport.
Nieuw box-3-stelsel
Voor 2028 moet het wetgevingstraject rond 15 mei ver genoeg zijn. De verwachting is dat 2028 niet wordt gehaald; 2029 of 2030 lijkt realistischer. Verder is geen carryback van beleggingsverliezen voorzien; verlies is alleen voorwaarts te verrekenen.
Box 1: arbeidskorting en ondernemersfaciliteiten
De maximale arbeidskorting gaat omhoog, met vooral voordeel voor lagere en middeninkomens. Tegelijk wordt het tarief iets minder verlaagd: naar 35,75% in plaats van 35,70%.
De zelfstandigenaftrek daalt verder en komt in 2027 uit op €900. Er werd de vraag gesteld hoe zinvol het is om voor zulke bedragen het hele stelsel te blijven optuigen. Ook de stakingsaftrek (€2.360, niet geïndexeerd) kwam langs.
Mobiliteit, accijnzen en bijtelling
De korting op brandstofaccijns blijft op het niveau van 1 juli 2023. Door geen indexatie wordt de korting de facto groter. Tegelijk klinkt in formatiekringen dat een verhoging weer kan terugkeren, vooral budgettair gedreven.
Er komt een pseudo-eindheffing van 12% voor niet-emissievrije leaseauto’s bij privégebruik (ook woon-werk). Het is een extra heffing bovenop de bijtelling en mag niet worden verhaald op de werknemer. Er is overgangsrecht tot 17 september 2030, afhankelijk van het moment van terbeschikkingstelling.
Voor EV’s blijft nog drie jaar een hogere korting in de MRB bestaan. Het gewicht-vraagstuk blijft spelen, omdat EV’s zwaarder zijn.
De poll over auto en beleid: 48% hecht aan koopkracht/brandstof betaalbaar, 24% aan klimaat/elektrisch, 28% aan “laat de auto met rust”.
Vliegtaks en fietsregeling
De vliegtaks krijgt drie afstandscategorieën; verder weg betekent hoger tarief per ticket. Verwacht effect: uitwijken naar buitenlandse vliegvelden.
De fietsregeling voelt als micromanagement. De grens “meer dan bijkomstig privégebruik” (grofweg 10% van de tijd) leidt vooral tot bewijs- en administratiediscussie.
Schenk- en erfbelasting
De aangiftetermijn erfbelasting gaat van 8 naar 20 maanden. De belastingrente start dan ook na 20 maanden. De aanslagtermijn blijft drie jaar. Het doel is minder tijdsdruk en minder uitstelverzoeken.
De 180-dagenregeling wordt verwerkt in de aangifte erfbelasting, waardoor een dubbele aangifte- en verrekeningsroute vervalt.
Bij verschuiving naar ongelijke breukdelen binnen een gemeenschap van goederen geldt 50-50 als uitgangspunt. Wat boven 50% wordt verkregen, kan als schenking worden belast. Er is overgangsrecht voor huwelijksvoorwaarden van vóór 16 september 2025, 16.00 uur.
ET-kosten, 30%-regeling en RVU
Rond de ET-kosten en de 30%-regeling is politiek nog geen definitief besluit. De richting is versobering en afbakening, met de vraag hoe Nederland aantrekkelijk blijft voor kenniswerkers.
De RVU-drempelvrijstelling wordt per 1 januari 2026 structureel, met een hoger drempelbedrag en hogere pseudo-eindheffing. In 2028 loopt het tarief richting 65%. Het doel is langer doorwerken richting AOW, en het tegengaan van verkapte regelingen. Stabiliteit in de kaders blijft belangrijk.
Slot
De tafel rondde af met een duidelijke wens: stabiliteit en vereenvoudiging! “Doe zo weinig mogelijk, zorg voor vertrouwen en stabiliteit” en “vereenvoudig het stelsel.”
Wil je alles zelf horen en zien? Kijk de volledige aflevering Studio Nextens Fiscale Wijzigingen 2026 eenvoudig terug. .
Heb je nog steeds fiscale vragen?



