• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws Veel potjes, maar weinig overzicht: waarom fondsvorming de rijksbegroting vertroebelt

Blog

Bedrijfsleven, Fiscale vak

Veel potjes, maar weinig overzicht: waarom fondsvorming de rijksbegroting vertroebelt

Team Nextens05 aug 20253 min Leestijd

De Nederlandse rijksoverheid werkt steeds vaker met aparte fondsen voor beleidsterreinen als klimaat, stikstof of innovatie. Denk aan het Klimaatfonds, Nationaal Groeifonds of het Transitiefonds Landelijk Gebied. Deze aanpak biedt flexibiliteit, maar volgens de 18e Studiegroep Begrotingsruimte is fondsvorming ook niet zonder risico’s. De wildgroei aan potjes maakt het begrotingsbeleid namelijk minder overzichtelijk, minder controleerbaar en minder effectief. Voor fiscaal en financieel professionals wordt het daardoor steeds lastiger om grip te houden op het totaalbeeld van het overheidsbeleid.

Wat zijn die aparte fondsen precies?

Aparte fondsen zijn budgetten buiten de reguliere begrotingsstructuur. Ze worden vaak opgezet voor specifieke langetermijndoelen en kennen een meerjarige looptijd. Voorbeelden zijn:

  • Het Klimaatfonds (ruim €35 miljard tot 2030),
  • Het Nationaal Groeifonds (inzet op kennis, infrastructuur, innovatie),
  • Het Transitiefonds Landelijk Gebied (gericht op stikstofaanpak en natuurherstel).

In tegenstelling tot reguliere uitgaven vallen fondsen vaak buiten het standaard uitgavenkader en worden ze apart beoordeeld en verantwoord.

Waarom kiest de overheid voor fondsvorming?

Er zijn legitieme redenen om te werken met aparte fondsen:

  • Ze bieden langjarige financieringszekerheid voor beleid dat meerdere kabinetsperiodes bestrijkt;
  • Ze creëren beleidsruimte buiten de jaarlijkse begrotingscyclus;
  • Ze zorgen voor focus op urgente maatschappelijke opgaven zoals klimaatverandering of stikstofreductie.

In die zin zijn fondsen een nuttig instrument. Maar de Studiegroep wijst erop dat ze ook leiden tot minder centrale sturing en verlies aan begrotingseenheid.

Het risicovan fondsvorming: versnippering en gebrek aan overzicht

De Studiegroep waarschuwt voor een toenemende fragmentatie van het begrotingsbeleid. Door de toename van fondsen raakt het zicht op het totaalplaatje zoek. Beleidsdoelen, geldstromen en verantwoording zijn verspreid over tientallen aparte kaders.

Dat maakt het voor het parlement lastig om goed toezicht te houden. Maar ook fiscaal en financieel adviseurs, beleidsmedewerkers en ondernemers hebben minder duidelijkheid over de herkomst, bestemming en voorwaarden van publieke middelen.

Minder controleerbaar, minder wendbaar

Fondsen vallen regelmatig buiten de gebruikelijke begrotingsregels. Hierdoor gelden er afwijkende verantwoordingseisen, andere verantwoordingsmomenten en aparte uitvoeringslijnen. Dit zorgt voor minder transparantie richting Kamer en samenleving.

Ook wordt het begrotingsbeleid minder wendbaar. In tijden van tegenvallers zijn fondsen moeilijker aan te passen dan reguliere uitgaven. Zo ontstaat het risico dat beleidsprioriteiten verstarren, terwijl de omstandigheden veranderen.

Wat adviseert de Studiegroep?

De Studiegroep doet duidelijke aanbevelingen:

  • Beperk het aantal fondsen en gebruik ze alleen als het beleidsmatig noodzakelijk is.
  • Zorg voor betere integratie met de reguliere begroting, zodat Kamerleden, ambtenaren en burgers het overzicht houden.
  • Verbeter de verantwoordingsstructuur rond fondsen: één standaard, één format, één moment van toetsing.
  • Evalueer fondsen periodiek op effectiviteit, net als gewone begrotingsprogramma’s.

Kortom: fondsen zijn geen probleem op zich, maar moeten wel passen binnen een helder, controleerbaar begrotingsstelsel.

Wat betekent fondsvorming voor fiscaal en financieel professionals?

Voor adviseurs in het mkb of de adviespraktijk is het belangrijk te weten waar kansen liggen binnen fondsen, en wat de risico’s zijn. Projectfinanciering, fiscale stimulansen of subsidiekoppelingen lopen steeds vaker via fondsen in plaats van via klassieke begrotingslijnen.

Professionals die hun klanten goed willen adviseren, moeten deze ontwikkelingen dus volgen, kritisch beoordelen en vertalen naar praktische inzichten. Tegelijk groeit de vraag naar overzicht, duiding en controle — en dat vraagt om scherpe analyse.

Conclusie: minder potjes, meer overzicht

De rijksbegroting raakt steeds meer versnipperd door het groeiend aantal fondsen. Volgens de Studiegroep Begrotingsruimte tast dat de transparantie en bestuurbaarheid van het begrotingsbeleid aan. Minder potjes, meer overzicht is daarom de kern van het advies. Voor fiscaal en financieel professionals betekent dit: blijf alert, duid de impact voor je klanten en anticipeer op beleidswijzigingen die voortkomen uit herstructurering van de begroting.

Heb jij vragen over het Klimaatfonds, Nationaal Groeifonds of het Transitiefonds Landelijk Gebied?

Vraag ‘t Tex!
Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Lots of paper with information

Blog

30 jul 2025

4 Min

Beleidsevaluaties: hoe het Rijk beter kan en moet sturen op effectiviteit

Beter zicht krijgen op de doeltreffendheid van beleid en scherper sturen op wat werkt. Dat is het advies van de ...    >

Lees meer

Duim omhoog

Blog

22 apr 2025

3 Min

Onderzoek: bedrijfsleven pleit voor vereenvoudiging belastingstelsel

Uit ons recente onderzoek blijkt dat er brede steun is onder ondernemers voor fiscale en financiële maatregelen om actuele politieke ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.