• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Nextens Naslag
      • Nextens Naslag International
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Nextens Tex
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Dienstverlening Belastingdienst nog steeds ondermaats

Nieuws

Fiscale vak

Dienstverlening Belastingdienst nog steeds ondermaats

Bron: NOB03 jul 20193 min Leestijd
Belastingdienst_enveloppe

De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) heeft voor de vierde keer sinds 2011 onderzocht hoe hun leden denken over het functioneren van de Belastingdienst. Het doel is om tijdig trends en knelpunten te signaleren in de relatie tussen de ruim 12.000 leden en de fiscus.

Daling van kwaliteit

De kwaliteit van de samenwerking is essentieel voor een goede en efficiënte beroepsuitoefening en een effectieve belastingheffing in Nederland, stelt de NOB haar persbericht. De respons was dit jaar 25%, tegenover 20% in 2016. Wat neerkomt op zo’n 3000 fiscalisten.

Naast de slechte bereikbaarheid en toegankelijkheid van de dienst, spreken de leden over een verharding van de manier waarop medewerkers van de fiscus zich opstellen. De kwaliteit van de dienstverlening wordt gewaardeerd met een 5,9. Er is hierbij sprake van een dalende trend in vergelijking met de eerdere onderzoeken.

Manier van contact

Het grootste deel van de contacten tussen belastingadviseurs en de Belastingdienst vindt telefonisch plaats, gevolgd door schriftelijk en e-mail. Bedrijfsfiscalisten hebben vaker persoonlijk contact met de Belastingdienst, wat samenhangt met het hebben van een vaste contactpersoon. 33% van de respondenten vinden vaak de combinatie e-mail en telefonisch contact de meest aantrekkelijke. Met persoonlijk contact bij de meer complexere zaken.

Dat blijkt echter vaak lastig te realiseren door het ontbreken van contactgegevens van de dossierbehandelaars en van de inhoudelijk specialisten van de Belastingdienst. Het percentage NOB-leden (belastingadviseurs en bedrijfsfiscalisten tezamen) met een vaste contactpersoon is in vergelijking met 2016 sterk toegenomen: van 34% naar 51%. De waardering van een vaste contactpersoon (7,6) scoort ruim hoger dan die van Belastingdienstmedewerkers in het algemeen (6,3).

Aanbevelingen

Als eenmaal een naam of contactpersoon bekend is neemt de waardering voor de bereikbaarheid significant toe. Meer dan de helft van de betreffende respondenten noemt die dan ‘goed’ of ‘uitstekend’. Dat is een grote verbetering ten opzichte van de onderzoeksresultaten van 2016.

In de samenvatting bij het persbericht worden ook een aantal aanbevelingen gegeven. Punten als het behoud van deskundigheid, zoek raken van post en meer redelijkheid en coulance bij het opleggen van boetes worden genoemd. De resultaten evenals de aanbevelingen zijn inmiddels tijdens een persoonlijk gesprek met de Belastingdienst gedeeld.

Lees verder:

Verharding relatie tussen Belastingdienst en belastingadviseurs

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Belastingadviseur snapt het ook allemaal niet meer

Blog

6 mei 2025

3 Min

Wet Tegenbewijsregeling box 3: fiscale chaos ligt op de loer

Het wetsvoorstel Wet Tegenbewijsregeling box 3 dreigt volgens het RB uit te monden in juridische onzekerheid en uitvoeringsproblemen.

Lees meer

Nieuws

9 apr 2025

2 Min

Belastingdienst wint zaak over dividendstrippen

De Belastingdienst heeft een belangrijke overwinning behaald in de rechtszaak over dividendstrippen, waarbij voormalige dochterbedrijven van ABN Amro in hoger ...    >

Lees meer

Belastingrente

Nieuws

19 mrt 2025

3 Min

Belastingkorting via loting stimuleert eerlijkere aangiftes

Nu het seizoen van de belastingaangiftes weer is begonnen, onderzoekt de Belastingdienst nieuwe manieren om correcte aangiftes te stimuleren. Uit ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.