• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Nextens Naslag
      • Nextens Naslag International
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Nextens Tex
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Nieuws Nextens bouwt samen met klanten succesvolle oplossing

Blog

Nextens bouwt samen met klanten succesvolle oplossing

Juliette Goetzee18 sep 20232 min Leestijd

Het bouwen van nieuwe (software) producten is een lang en intensief proces. Het betrekken van toekomstige gebruikers en klanten (co-creatie) is daarin cruciaal. Om tot een succesvol eindproduct te komen, kun je tijdens de ideevorming, de validatie en iteratie namelijk niet meer zonder de input van je gebruikers en klanten.

Meeste nieuwe producten mislukken

Uit een studie van Harvard Business School blijkt echter dat nog steeds 95% van de jaarlijks gelanceerde producten mislukt. Dat is niet alleen kostbaar maar het betekent ook dat bedrijven tijd en energie steken in het oplossen van een verkeerd of niet bestaand probleem. Het is daarom essentieel om eerst te onderzoeken wat het probleem is waar jouw klanten mee te maken hebben. En waar jouw product dus de oplossing voor gaat bieden. Dat kost weliswaar meer tijd en energie in de beginfase maar levert je in het verdere verloop van het proces enorm veel (tijd)winst op. Bovendien vergroot je hiermee de kans op uiteindelijk succes.

Co-creatie resulteert in Nextens Jaarrekening

Het recent gelanceerde product Nextens Jaarrekening is een mooi voorbeeld van innovatieve productontwikkeling waarbij gelijk vanaf de beginfase klanten zeer nauw zijn betrokken.

Via onze klantenservice en verkooporganisatie kregen we signalen dat onze klanten behoefte hadden aan een ‘rapportage’ oplossing. Dat lijkt op het eerste oog misschien een vrij simpele vraag. Het probleem is echter dat wat jij denkt dat de klant bedoelt in de praktijk vaak net even anders blijkt te zijn. En dat verschil van inzicht – hoe klein misschien ook – kan het verschil zijn tussen een succesvol of een mislukt product.

Een-op-een interviews

We hebben daarom als eerste ons User Experience team ingeschakeld. Zij zijn aan de slag gegaan met een-op-een interviews en panelsessies om de exacte problemen van onze klanten bij het rapportageproces boven tafel te krijgen. Daarnaast hebben we een enquête gehouden onder al onze bestaande klanten. Deze werd boven verwachting vaak ingevuld en gaf ons een goede indicatie van zowel de betrokkenheid als ook van de behoefte bij onze klanten voor een rapportageproduct.

Informatie wordt omgezet in prototype

De uitgewerkte resultaten van deze klantonderzoeken zijn vervolgens gebruikt om een eerste prototype (of alphaversie) te bouwen. Dit prototype is weer met onze klanten gedeeld zodat zij ook daar hun feedback op konden geven.

Betaversie getest door 1.000 klanten

Op basis van de feedback op het prototype is vervolgens een betaversie van het uiteindelijke product gebouwd, die een aantal maanden uitvoerig is getest door maar liefst 1.000 klanten. De informatie en resultaten uit deze testfase vormden een uitgelezen kans om een product te bouwen dat volledig aansluit op de behoeften van onze klanten.

Co-creatie blijkt groot succes

Het eindresultaat is een product dat onze klanten een oplossing biedt voor hun probleem, waarmee zij efficiënter en succesvoller kunnen opereren. De oplossing Nextens Jaarrekening heeft inmiddels dan ook een grote, zeer tevreden en groeiende klantenkring. Iets wat zonder de inzet, feedback en medewerking van honderden klanten en gebruikers tijdens het innovatieve proces niet mogelijk was geweest. En daar zijn we bij Nextens niet alleen heel blij mee, maar ook bijzonder trots op.


““Productontwikkeling is als een oester. Het vormt iets moois rond een irritatie.””

— Tim Fargo, 2021

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Digitale jaarrekening draagt bij tot transparantie

Blog

9 jul 2024

7 Min

Waarom tijdig indienen digitale jaarrekening loont

Vanaf 2025 is de digitale jaarrekening verplicht. Bedrijven moeten dan hun jaarrekening elektronisch indienen. Het onderstreept de verschuiving naar digitale ...    >

Lees meer

Plaatje ter illustratie van artikel over de fiscalist van morgen.

Artikel

6 mrt 2024

Deloitte laat controles door AI uitvoeren

Deloitte is de eerste grote accountantsorganisatie die kunstmatige intelligentie (AI) gaat gebruiken voor vrijwel alle wettelijke controles, zoals het goedkeuren ...    >

Lees meer

Nieuws

19 jan 2022

3 Min

Accountants waarschuwen voor financiële situatie gemeenten

Volgens accountantsbureau BDO is de financiële situatie van Nederlandse gemeenten nog altijd zorgelijk. Hier en daar bleken de financiële tekorten ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.