• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Adviessignalen
      • Aangiftesoftware voor het bedrijfsleven
      • Jaarrekening
      • Alle aangifteoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens productnieuws
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Jaarrekening
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Notariaat
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Nieuws Nextens bouwt samen met klanten succesvolle oplossing

Blog

Nextens bouwt samen met klanten succesvolle oplossing

Juliette Goetzee18 sep 20232 min Leestijd

Het bouwen van nieuwe (software) producten is een lang en intensief proces. Het betrekken van toekomstige gebruikers en klanten (co-creatie) is daarin cruciaal. Om tot een succesvol eindproduct te komen, kun je tijdens de ideevorming, de validatie en iteratie namelijk niet meer zonder de input van je gebruikers en klanten.

Meeste nieuwe producten mislukken

Uit een studie van Harvard Business School blijkt echter dat nog steeds 95% van de jaarlijks gelanceerde producten mislukt. Dat is niet alleen kostbaar maar het betekent ook dat bedrijven tijd en energie steken in het oplossen van een verkeerd of niet bestaand probleem. Het is daarom essentieel om eerst te onderzoeken wat het probleem is waar jouw klanten mee te maken hebben. En waar jouw product dus de oplossing voor gaat bieden. Dat kost weliswaar meer tijd en energie in de beginfase maar levert je in het verdere verloop van het proces enorm veel (tijd)winst op. Bovendien vergroot je hiermee de kans op uiteindelijk succes.

Co-creatie resulteert in Nextens Jaarrekening

Het recent gelanceerde product Nextens Jaarrekening is een mooi voorbeeld van innovatieve productontwikkeling waarbij gelijk vanaf de beginfase klanten zeer nauw zijn betrokken.

Via onze klantenservice en verkooporganisatie kregen we signalen dat onze klanten behoefte hadden aan een ‘rapportage’ oplossing. Dat lijkt op het eerste oog misschien een vrij simpele vraag. Het probleem is echter dat wat jij denkt dat de klant bedoelt in de praktijk vaak net even anders blijkt te zijn. En dat verschil van inzicht – hoe klein misschien ook – kan het verschil zijn tussen een succesvol of een mislukt product.

Een-op-een interviews

We hebben daarom als eerste ons User Experience team ingeschakeld. Zij zijn aan de slag gegaan met een-op-een interviews en panelsessies om de exacte problemen van onze klanten bij het rapportageproces boven tafel te krijgen. Daarnaast hebben we een enquête gehouden onder al onze bestaande klanten. Deze werd boven verwachting vaak ingevuld en gaf ons een goede indicatie van zowel de betrokkenheid als ook van de behoefte bij onze klanten voor een rapportageproduct.

Informatie wordt omgezet in prototype

De uitgewerkte resultaten van deze klantonderzoeken zijn vervolgens gebruikt om een eerste prototype (of alphaversie) te bouwen. Dit prototype is weer met onze klanten gedeeld zodat zij ook daar hun feedback op konden geven.

Betaversie getest door 1.000 klanten

Op basis van de feedback op het prototype is vervolgens een betaversie van het uiteindelijke product gebouwd, die een aantal maanden uitvoerig is getest door maar liefst 1.000 klanten. De informatie en resultaten uit deze testfase vormden een uitgelezen kans om een product te bouwen dat volledig aansluit op de behoeften van onze klanten.

Co-creatie blijkt groot succes

Het eindresultaat is een product dat onze klanten een oplossing biedt voor hun probleem, waarmee zij efficiënter en succesvoller kunnen opereren. De oplossing Nextens Jaarrekening heeft inmiddels dan ook een grote, zeer tevreden en groeiende klantenkring. Iets wat zonder de inzet, feedback en medewerking van honderden klanten en gebruikers tijdens het innovatieve proces niet mogelijk was geweest. En daar zijn we bij Nextens niet alleen heel blij mee, maar ook bijzonder trots op.


““Productontwikkeling is als een oester. Het vormt iets moois rond een irritatie.””

— Tim Fargo, 2021

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

19 jan 2022

3 Min

Accountants waarschuwen voor financiële situatie gemeenten

Volgens accountantsbureau BDO is de financiële situatie van Nederlandse gemeenten nog altijd zorgelijk. Hier en daar bleken de financiële tekorten ...    >

Lees meer

Nieuws

16 dec 2020

3 Min

Nieuwe boekhoudregel legt leaseconstructies bloot

Een nieuwe boekhoudregel legt bloot hoeveel langdurige leasecontracten bedrijven hebben. De nieuwe regel, IFRS 16 Leases is een van de ...    >

Lees meer

Nieuws

10 dec 2020

1 Min

Sneller schuldenoverzicht Belastingdienst voor bedrijven

Vanaf 16 december kunnen fiscaal dienstverleners sneller het schuldenoverzicht opvragen van een onderneming die uitstel van betaling heeft aangevraagd. Een ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.