• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Regering heroverweegt bijzondere regelingen voor autobelasting

Nieuws

Inkomen en vermogen

Regering heroverweegt bijzondere regelingen voor autobelasting

BRON: Algemene Rekenkamer16 dec 20193 min Leestijd

De regering gaat meer vrijstellingen, kortingen en teruggaveregelingen voor de autobelastingen heroverwegen. Een aantal van de bijzondere regelingen sluit niet aan bij de twee doelstellingen van de autobelastingen, namelijk stabiele inkomsten en de ondersteuning van de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen. Dat schrijft staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer.

Regelingen zijn contraproductief

Snel reageert op het rapport Autobelastingen als beleidsinstrument van de Algemene Rekenkamer (ARK). De ARK concludeert dat de meeste bijzondere regelingen niet bijdragen aan de doelen van de autobelasting of zelfs contraproductief zijn. Een voorbeeld zijn belastingvoordelen die het aantrekkelijk maken om te rijden met een auto op diesel of aardgas. Met name bij oude regelingen is soms helemaal niet te achterhalen waarom ze ooit zijn geïntroduceerd.

De ARK adviseert om de bijzondere regelingen te heroverwegen. Er zou gekeken moeten worden naar de bijdrage aan klimaatdoelen, maar ook naar de wens van stabiele opbrengsten voor de overheid. Daarnaast zou de regering moeten kijken naar mogelijke alternatieven maatregelen, die hetzelfde doel hebben als belastingvoordelen. Tot slot moet er rekening gehouden worden met de kosten voor de uitvoering van bijzondere regelingen.

Autobelastingen veroorzaken ongelijke druk

Staatssecretaris Snel is positief over de aanbevelingen. Bijzondere regelingen hebben soms een negatief effect op het beleid en doelen van de autobelasting. “Daarnaast kunnen deze bijzondere regelingen leiden tot ongelijke belastingdruk tussen burgers en bedrijven en maken ze het stelsel complexer”, schrijft hij in een reactie.

Een evaluatie van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) stond al gepland voor 2020. De opmerkingen van de Algemene Rekenkamer worden daarin meegenomen. Snel wijst daarnaast op maatregelen die de regering al eerder heeft genomen, zoals een verlaging van de MRB-korting voor ondernemers met een bestelbus en de afschaffing van de BPM-teruggave voor taxi’s.

Rekenkamer vraagt onderbouwing voor bijtellingen

De Rekenkamer wilde ook een betere onderbouwing van de bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak. Eerder vroegen de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en het Planbureau voor de Leefomgeving aandacht voor dit onderwerp. Het privégebruik van een zakenauto zou namelijk onevenredig veel voordeel kunnen opleveren. Een betere onderbouwing helpt het parlement bij haar controlefunctie, aldus de ARK.

Snel schrijft dat de Nederlandse regering heeft gekozen voor een combinatie van verschillende methodes. Het huidige bijtellingspercentage van 22 procent valt binnen een bandbreedte. Het gebruik van een auto van de zaak levert zo niet oneerlijk veel meer voordeel op dan het gebruik van een privé auto. “Het blijft echter een forfaitaire benadering die per definitie niet in alle gevallen een correcte weergave zal zijn van het individuele genoten voordeel van het privégebruik van de auto van de zaak,” aldus de staatssecretaris.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

12 apr 2024

2 Min

Voortzetting korting wegenbelasting elektrische auto’s

Eigenaren van elektrische auto’s krijgen mogelijk langer een voordelig tarief voor de motorrijtuigenbelasting, bekend als wegenbelasting. Volgens Haagse bronnen plant ...    >

Lees meer

Nieuws

5 sep 2023

3 Min

Fiscale voordelen voor het fossiele bedrijfsleven

Nederland verleent jaarlijks circa €37,5 miljard aan fiscale voordelen aan vervuilende bedrijven, voornamelijk in de vorm van belastingkortingen en vrijstellingen ...    >

Lees meer

Nieuws

20 apr 2023

3 Min

Klimaatdoelen halen met hogere kosten voor benzineauto’s

Vanaf volgend jaar zullen particulieren mogelijk aanzienlijk meer moeten betalen voor het rijden van benzine- of dieselauto's. Minister Jetten van ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.