• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws ‘Stijging BPM ondermijnt streven naar duurzame mobiliteit’

Nieuws

Inkomen en vermogen

‘Stijging BPM ondermijnt streven naar duurzame mobiliteit’

Bron: RAI Vereniging11 feb 20193 min Leestijd
Auto van de zaak

De gemiddelde aanschafbelasting op een nieuwe benzineauto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de BPM zelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Dat blijkt uit een analyse door RAI Vereniging.

‘BPM op termijn onhoudbaar’

De stijging staat volgens de vereniging haaks op de belofte van het kabinet om de BPM deels af te bouwen. “De BPM ondermijnt ons streven naar duurzame, veilige en betaalbare mobiliteit en is op termijn onhoudbaar. Mede door de alsmaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit het binnen- of buitenland. Dit ondanks de afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen.”

Leeftijd wagenpark stijgt

De belastingdruk op nieuwe auto’s heeft grote gevolgen voor de luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. “We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s te verhogen.” Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

CO2-uitstoot oudere auto’s hoger

Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd. Ruim een derde daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens de vereniging voor een belangrijk deel substituut voor nieuwe auto’s in Nederland. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag gemiddeld 14 gram hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s. De bij import vereiste BPM-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig.

Lees verder:

Ontwijking BPM aangepakt door onafhankelijke controle geïmporteerde voertuigen

Wijziging autobelastingstelsel

RAI Vereniging wil dat het Klimaatakkoord aangegrepen wordt om het autobelastingstelsel te wijzigen. Zij wil naar een systeem van betalen naar gebruik, waarbij zowel de BPM als de MRB worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs. Dit kan een grote CO2-besparing opleveren, de overheidsinkomsten op peil houden en de doorstroming verbeteren. Hiermee maken we het verkeer ook nog eens veiliger en komt een einde aan de jarenlange verstoring van de Nederlandse automarkt, aldus de vereniging.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

milieu-subsidies

Nieuws

28 feb 2024

2 Min

MKB: emissies bijhouden enkel administratieve last

Kleine en middelgrote bedrijven hebben problemen met de nieuwe CO₂-uitstootregistratie voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen. Deze verplichte maatregel, die op ...    >

Lees meer

Nieuws

5 sep 2023

3 Min

Fiscale voordelen voor het fossiele bedrijfsleven

Nederland verleent jaarlijks circa €37,5 miljard aan fiscale voordelen aan vervuilende bedrijven, voornamelijk in de vorm van belastingkortingen en vrijstellingen ...    >

Lees meer

Nieuws

20 apr 2023

3 Min

Klimaatdoelen halen met hogere kosten voor benzineauto’s

Vanaf volgend jaar zullen particulieren mogelijk aanzienlijk meer moeten betalen voor het rijden van benzine- of dieselauto's. Minister Jetten van ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.