• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Nextens Naslag
      • Nextens Naslag International
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Nextens Tex
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Tijd is rijp voor hervorming van autobelastingen

Nieuws

Inkomen en vermogen

Tijd is rijp voor hervorming van autobelastingen

Bron: FD13 okt 20204 min Leestijd
auto

De autobelastingen moeten anders worden ingericht. De grenzen van het huidige systeem zijn bereikt. De autobranche vreest nieuwe belastingen nu de Door de opkomst van de elektrische auto vallen traditionele inkomsten weg. Nieuwe auto’s zijn haast onbetaalbaar door te hoge aanschafbelasting. Dat stelt Bovag-voorzitter Han ten Broeke tegenover het FD.

De rekening

Hij is sinds maart de nieuwe voorman van de branchevereniging voor autohandelaren en garagehouders. De ingezakte verkoop van nieuwe auto’s vanwege de coronacrisis, zal dat de overheid naar verwachting €700 miljoen aan gemiste inkomsten kosten dit jaar. Naast die inkomsten uit de bpm leveren de accijnzen op benzine, diesel en lpg ook €1,7 miljard minder op. Onder andere doordat veel mensen thuiswerken.

De autobranche is bang dat de autobezitter voor de rekening op zal draaien. Nieuwe belastingen zouden het inkomstenverlies kunnen compenseren. ‘Die angsten zijn niet irreëel’, aldus Ten Broeke. Als voorbeeld noemt de voorman de nieuwe meetmethode bij de bpm-bepaling. Die zou budgetneutraal moeten zijn maar ondertussen is er volgens de branche €600 mln extra in de schatkist gevloeid, dat schrijft het FD.

Piept en kraakt

Het kabinet gaat ook nog eens het moment van bpm-heffing naar voren halen. Namelijk naar het moment van inschrijving in het kentekenregister. Dit moet leiden tot een eerlijker speelveld tussen de binnenlandse handel en de parallelimport. Volgens Bovag zou dat auto’s €1000 tot €2000 duurder kunnen maken.

De nieuwe voorzitter erkent dat grote fiscale stelselwijzigingen lastig zijn om door te voeren, maar de tijd is er rijp voor. ‘Je ziet aan alle kanten dat de fiscale behandeling van auto’s piept en kraakt. We zijn nu aan de grenzen gekomen van wat acceptabel is voor de bezitter, de verkoper en de schatkist.’

Elektrisch rijden

Volgens Ten Broeke is het beleid van het kabinet in strijd met de doelstellingen. ‘In 2030 zouden nieuwe auto’s alleen nog maar elektrisch mogen zijn. Maar als er dankzij een nieuwe subsidieregeling een run is op elektrische auto’s, gaat opeens het loket dicht’. Daarmee doelt hij op het kabinetsbesluit om het doorschuiven van nieuwe aanvragen niet meer te accepteren.

Bovag wil zich daarom hard gaan maken voor een verschuiving van belasting. In plaats van belasting op auto-aanschaf en autobezit zou autogebruik moeten worden belast. Ook elektrisch rijden zou eventueel meer moeten worden belast. Momenteel betaald een koper van een elektrische auto geen bpm. Motorijtuigenbelasting hoeft ook niet te worden betaald.

Eerlijker en duurzamer stelsel

Dat kan veranderen met de invoering van een kilometerheffing, een spitsheffing of een regioheffing. Ten Broeke spreekt geen voorkeur uit. ‘Als het maar een fair systeem wordt en uitlegbaar.’ Juist de partij waar hij jarenlang Kamerlid voor was, de VVD ligt dwars bij de invoering van rekeningrijden.

Rutte is ook tegen nieuwe belastingen. ‘Daarin steun ik hem van harte. Maar er zal iets moeten gebeuren. In die zin is Bovag een bondgenoot. Wij willen geen nieuwe belastingen erbij, maar een eerlijker en duurzamer stelsel.’

Consumentenvertrouwen

De autodealers hebben het zwaar door de pandemie. De verkoop van nieuwe auto’s is met een kwart gedaald. Dankzij de NOW-regeling redden veel ondernemers het nog. Maar er komt een moment dat er bedrijven gaan omvallen. ‘De eerste golf van liquiditeitsproblemen moet nog komen. Die problemen gaan we in het vierde kwartaal wel zien.’

Daarom zou het helpen als de overheid maatregelen zou nemen om het consumentenvertrouwen op peil te houden, aldus de Bovag-voorman. ‘Dat is straks de ultieme maatstaf bij het economisch herstel. Het helpt dan niet om onzekerheid te creëren, zoals nu rond de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s.’

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Blog

11 dec 2024

1 Min

De Fiscale Wijzigingen van 2025

In 2025 wijzigen de belastingregels opnieuw door het beleid van het nieuwe kabinet. Is jouw organisatie hier al op voorbereid? ...    >

Lees meer

Nieuws

13 nov 2024

2 Min

Strijd om btw-verhoging zet toekomst Belastingplan op het spel

Het Belastingplan 2025 komt onder druk te staan door de omstreden btw-verhoging voor media, cultuur, sport en logies. Minister Eelco ...    >

Lees meer

Elektrische auto aan de laadpaal

Blog

31 okt 2024

4 Min

Verleng fiscale voordelen voor elektrische auto’s

Met de oplopende klimaatdoelen en de roep om vermindering van CO₂-uitstoot, rijst de vraag: zouden de fiscale voordelen voor elektrische ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.