• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Opgaaf Werkelijk Rendement
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Voorstel vliegtaks naar Raad van State ondanks gering effect

Nieuws

Economie en politiek

Voorstel vliegtaks naar Raad van State ondanks gering effect

Bron: NOS10 dec 20181 min Leestijd

Het kabinet wil per 1 januari 2021 een vliegbelasting invoeren. Hoewel de voorkeur uitgaat naar een Europese belasting, is er ook al een nationale vliegbelasting in de maak, welke inmiddels naar de Raad van State is gestuurd. Door deze taks zullen de prijzen van tickets ongeveer met 7 euro stijgen. Het doel hiervan is het vliegen minder aantrekkelijk te maken en zo de uitstoot terug te dringen.

Effect op milieu gering

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Rijksoverheid verschillende varianten van de maatregel doorberekend. Het bureau stelt dat het overgrote deel van de reizigers gewoon vanaf Nederlandse luchthavens blijft vliegen. Het aantal passagiers in Nederland zou met slechts een half procent dalen. Het geringe bedrag zorgt er volgens experts voor dat er meer belastinginkomsten gegenereerd worden, maar op het milieu heeft het gering effect. Dat schrijft NOS.

Vliegbelasting in 2008

In 2008 was er ook al een vliegbelasting van 11,25 binnen de EU en 45 euro daarbuiten. Deze werd na hevige kritiek na een jaar weer afgeschaft. Reizigers zouden massaal uitwijken naar omringende landen, Schiphol verwachtte tienduizenden minder mensen en de KvK van Amsterdam waarschuwde zelfs dat het toerisme en congreswereld eronder zouden lijden. Dit soort taferelen worden nu niet verwacht, omdat de situatie nu heel anders is. Toen zat Nederland in een economische crisis, stegen de olieprijzen en waren budgetmaatschappijen nog niet zo alom vertegenwoordigd als nu.

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.