• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Economie en politiek Wachttijd Belastingtelefoon meer dan 7 minuten

Nieuws

Economie en politiek

Wachttijd Belastingtelefoon meer dan 7 minuten

Nancy van Bemmel17 jul 20182 min Leestijd

De Belastingtelefoon is al weken slecht bereikbaar. De fiscus kan de drukte niet aan en zelfs de wachtrijen zijn zo vol dat de verbinding met vragenstellers meteen wordt verbroken. Naar aanleiding van dit bericht van De Telegraaf hebben de Tweede Kamerleden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) vragen gesteld aan de staatssecretaris van Financiën.

7 minuten wachttijd

Gemiddeld hing de vragensteller in juni meer dan 7 minuten aan de telefoon voordat hij een Belastingtelefoonmedewerker aan de lijn kreeg. In mei was dit nog 3 minuten. Slechts iets meer dan de helft van de bellers wordt daadwerkelijk verder geholpen. Dit resulteerde in 210 klachten in de eerste helft van 2018. In heel 2017 waren dit er ongeveer 70 op het gebied van bereikbaarheid.

Te weinig capaciteit

Volgens Menno Snel is de bereikbaarheid van de Belastingdienst minder goed doordat het aantal medewerkers op de Belastingtelefoon te scherp zijn ingepland. Er zijn daarnaast relatief veel nieuwe uitzendkrachten aangenomen, die nog moeten worden opgeleid. Aan de andere kant lopen ervaren uitzendkrachten weg. Daarnaast is de afhandeltijd per gesprek gestegen en is er veel verlof toegekend.

Wervingstraject

Staatssecretaris Snel geeft in zijn brief aan dat er tijdelijk extra capaciteit beschikbaar komt, nu het realiseren van werkpakketreductie achterblijft. Het betreft 160 fte voor verbetering van de bereikbaarheid en 50 fte voor het verbeteren van de kwaliteit van beantwoording van de wet- en regelgevingsvragen.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

9 apr 2025

2 Min

Belastingdienst wint zaak over dividendstrippen

De Belastingdienst heeft een belangrijke overwinning behaald in de rechtszaak over dividendstrippen, waarbij voormalige dochterbedrijven van ABN Amro in hoger ...    >

Lees meer

Belastingrente

Nieuws

19 mrt 2025

3 Min

Belastingkorting via loting stimuleert eerlijkere aangiftes

Nu het seizoen van de belastingaangiftes weer is begonnen, onderzoekt de Belastingdienst nieuwe manieren om correcte aangiftes te stimuleren. Uit ...    >

Lees meer

spaarvarken, box 3-heffing

Nieuws

27 jan 2025

2 Min

Box 3-vernieuwing gaat door: hybride stelsel ondanks kritiek

Het kabinet blijft vasthouden aan de plannen voor een vernieuwd box 3-stelsel, ondanks stevige kritiek van de Raad van State. ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.