• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • RGS
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Blogs Verwachte btw-wijzigingen op Prinsjesdag

Blog

Onderneming

Verwachte btw-wijzigingen op Prinsjesdag

Mr. Najat Idrissi, btw-deskundige bij De Haas Advocaten29 aug 20193 min Leestijd
Prinsjesdag 2015 koffer

Prinsjesdag komt steeds dichterbij. In de wandelgangen wordt druk gespeculeerd over wat we allemaal in het belastingplan kunnen verwachten. Ik heb hier ook over mogen nadenken en hierbij een overzicht van de btw-wijzigingen die ik in ieder geval verwacht.

Btw quick fixes

Eind 2018 heeft de Europese Raad ingestemd met het voorstel “btw quick fixes”. Deze regelgeving treedt per 1 januari 2020 in werking. Ik verwacht daarom dat op Prinsjesdag het wetsvoorstel bekend wordt gemaakt. Deze wetgeving betreft:

  1. Vereenvoudiging van call-off voorraden.
  2. Vereenvoudiging van ketentransacties.
  3. Het verplichten van het btw-nummer van de afnemer bij intracommunautaire leveringen.
  4. Nieuwe bewijsregels voor intracommunautaire leveringen.

Ad 1. Vereenvoudiging van call-off voorraden

Op grond van de huidige wet- en regelgeving geldt dat bij het overbrengen van eigen goederen naar een andere EU-lidstaat hier sprake is van een (fictieve) intracommunautaire levering. Dit betekent dat de ondernemer zich voor de btw moet registreren in het land van aankomst.

Op grond van de nieuwe regelgeving wordt het overbrengen van eigen goederen naar een andere EU-lidstaat niet meer aangemerkt als een (fictieve) intracommunautaire levering. Er is pas sprake van een intracommunautaire levering op het moment dat de goederen worden geleverd aan een derde partij. Bij de derde partij is op dat moment sprake van een intracommunautaire verwerving. De overbrenger van de goederen hoeft zich niet meer in het land waar de voorraad wordt gehouden te registreren voor btw-doeleinden. Er zullen wel een aantal voorwaarden worden verbonden aan het toepassen van deze vereenvoudigde regeling. Een fijne vereenvoudiging!

Ad 2. Vereenvoudiging van ketentransacties

Bij een ketentransactie gaat het om de levering van goederen tussen drie of meer ondernemers in verschillende EU-lidstaten, waarbij maar één keer sprake is van een intracommunautaire goederenlevering. Het vervoer kan maar aan één transactie worden toegewezen, waardoor het nultarief maar één keer kan worden toegepast. Ter zake van de andere leveringen dient regulier btw in rekening te worden gebracht.

Er is op dit moment niet wettelijk geregeld aan welke schakel het vervoer moet worden toegerekend. Dit leidt in de praktijk regelmatig tot discussies. In de nieuwe regelgeving zal worden vastgelegd aan welke schakel het vervoer moet worden toegerekend. Dit is in beginsel afhankelijk van wie het vervoer heeft geregeld. Er zullen wel een aantal uitzonderingen gelden.

Ad 3. Het verplichten van het btw-nummer van de afnemer bij intracommunautaire leveringen

Op grond van de huidige wet- en regelgeving kan toepassing van het nultarief bij intracommunautaire leveringen niet worden geweigerd indien de leverancier niet beschikt over het btw-nummer van de afnemer.

Vanaf 1 januari 2020 wordt het beschikken over een geldig btw-nummer van de afnemer een materiele vereisten voor toepassing van het nultarief bij intracommunautaire leveringen. Dit betekent dat een leverancier het nultarief niet kan toepassen als hij niet beschikt over een geldig btw-nummer van de afnemer. Bovendien gaat ook als voorwaarde gelden dat dit btw-nummer wordt vermeld in de opgaaf ICP.

Ad 4. Nieuwe bewijsregels voor intracommunautaire leveringen

Tot slot wordt geregeld op welke wijze het vervoer moet worden bewezen om het nultarief voor intracommunautaire leveringen te kunnen toepassen. Op dit moment geldt een vrije bewijsleer.

Vanaf 1 januari 2020 geldt dat het nultarief alleen kan worden toegepast als de afnemer beschikt over minimaal twee onafhankelijke bewijsstukken die niet tegenstrijdig zijn. Van deze twee bewijsstukken moet minimaal één document een vervoersdocument zijn.

Verlaagd btw-tarief voor digitale boeken en tijdschriften

Tot voor kort bestond op grond van het Unierecht geen mogelijkheid om de levering van fysieke boeken, tijdschriften etc., gelijk te behandelen als de levering van digitale boeken, tijdschriften etc. Tijdens de Eurogroep en Ecofinraad van 2 oktober 2018 is een politiek akkoord bereikt over het toepassen van het verlaagde btw-tarief op digitale boeken e.d. Sinds december 2018 biedt de btw-richtlijn de mogelijkheid fysieke en digitale boeken etc. gelijk te behandelen.

De Staatssecretaris van Financiën heeft op 31 januari 2019 Kamervragen over dit onderwerp beantwoord en aangegeven dat de voorbereidingen reeds in gang zijn gezet. De Staatssecretaris had ook kenbaar gemaakt dat de beoogde inwerkingtredingsdatum is 1 januari 2020. Ik verwacht dan ook dat op Prinsjesdag een wetsvoorstel bekend wordt gemaakt.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op FiscaalTotaal

Meer lezen over Prinsjesdag 2019?

Bekijk hier de themapagina

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • Email
  • Whatsapp
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Blog

21 mrt 2023

3 Min

Koop- aanneemovereenkomsten en btw: een update

Al een aantal keren eerder heb ik een blog geschreven over koop- aanneemovereenkomsten en btw. Door gebruik te maken van ...    >

Lees meer

Nieuws

1 mrt 2023

2 Min

Forse meevaller schatkist dankzij winstbelasting

Een flinke meevaller voor de schatkist. Er is in 2022 meer vennootschapsbelasting geïnd dan ooit tevoren. In totaal zou er ...    >

Lees meer

Nieuws

6 feb 2023

2 Min

Belastingdienst legt Nederlandse vestigingsklimaat beter uit

De opstelling van de Belastingdienst ten opzichte van buitenlandse investeerders is in de afgelopen tien jaar veranderd. Tien jaar geleden ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2023 LexisNexis Risk Solutions.