THEMA

ACCOUNTANCY EXPO 2019: 3 ICT-TRENDS

Digitalisering. Ieder beroep moet eraan geloven, zo ook accountancy. Maar wat zijn nu de échte ICT-trends voor accountants? Daar gingen we naar op zoek tijdens de Accountancy Expo 2019. Wat bleek: wellicht weinig verrassend, maar wel nijpend: kantoren moeten focussen op hun softskills en software gebruiken om juist steeds meer persoonlijke aandacht te kunnen geven aan hun klanten.

1.      Kantoren moeten veranderen om in klantbehoeften te voorzien

Waarom veranderen? Er zijn oneindig veel leveranciers, waardoor klanten steeds meer kiezen voor een leverancier met onderscheidend vermogen. De kans bestaat dat als fiscaal professionals nu niet aan de slag gaan met trends, zoals automatisering en advisering, zij straks de boot missen. Wat als straks een nieuwe recessie aanbreekt? Dan gaan klanten strenger letten op de kosten en de meerwaarde van elke uitgegeven euro. Bedrijven die meegaan met de trends, kunnen hun klanten straks een betere service bieden.

Dat is niet gemakkelijk, want verandering is eng. Volgens verandermanagement professional Eveline Koller is de menselijke kant van verandering het belangrijkst. Hierbij spelen drie randvoorwaarden een rol. De eerste is het urgentiebesef. Kunt u aan medewerkers een overtuigende onderbouwing geven waarom hun werk moet veranderen? Daarnaast (2) een leidende coalitie. De juiste mensen moeten betrokken zijn bij het verandertraject en de visie uitdragen: waar gaan we heen? En tot slot (3) beloftes waarmaken. Medewerkers moeten echt vooruitgang opmerken om intrinsiek gemotiveerd te blijven. Dit valt en staat bij communicatie en enthousiasme vanuit het management.

2. Accountancy draait steeds meer om soft skills

Als accountant of administratiekantoor kun je kansen pakken om andere diensten aan te gaan bieden. De ontwikkelingen in de markt en het IT-landschap maken ruimte voor een nieuw beroepsprofiel: de Vertrouwd Adviseur 2.0. Deze adviseur is gericht op het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer.

Hoe wordt je vertrouwd adviseur? Maurice Lander heeft daar eerder in een interview met Nextens 3 stappen voor geformuleerd:

  1. Propositie: Welke producten en diensten zijn belangrijk voor de klant? Maak aandacht voor de klant onderdeel van de dienstverlening en neem de klant mee in de producten en diensten. Maak de meerwaarde ervan duidelijk.
  2. Team: Werk aan je mensen, de middelen en de organisatiestructuur. Neem hen mee in de boeiende toekomst van het vak. Leer hen de soft skills die nodig zijn voor de transitie. Hierbij zal ook het klantenbestand doorgelopen moeten worden. Welke medewerkers zet je bij welke klant?

Verdienmodel: Om echt rendement te realiseren moet dit in veel gevallen op de schop. De rol van vertrouwd adviseur past niet bij de drive om steeds meer uren te schrijven. Alleen als je je richt op waarde leveren, staan de neuzen dezelfde kant op.

Meer lezen over verdienmodellen?

Lees dan hier verder >>
  1. Gebruik software en analytics om een vertrouwd adviseur te worden
    Bij trend 2 is al gesproken over de stappen die gezet moeten worden om vertrouwd adviseur te worden. Een volgende vraag is echter: hoe zorg je dat je de ‘business as usual’ automatiseert, zodat je tijd overhoudt om een klant te kunnen adviseren? En waar haal je dan de data vandaan die als onderbouwing dient van het advies?Een gedegen onderzoek naar software en hoe je dit kunt inzetten voor het automatiseren of versnellen van je processen, is een aanrader. Verstraten & Partners heeft dit tien jaar geleden in gang gezet en vertelt dat administratie een basisverhaal is geworden. ‘Nu dit automatisch gaat, hebben we tijd voor andere zaken. We kunnen de tijd gebruiken om mee te denken met de ondernemer. Met advies tillen we hen naar een volgend plan. De Adviestool in Nextens is hierbij voor ons een mooi hulpmiddel.’

Altijd op de hoogte blijven?

Ontvang gratis fiscaal nieuws in uw mailbox
Share this post