THEMA

“DE FOCUS OP ADVIES ZORGT VOOR TOEKOMSTBESTENDIGHEID VAN ONS KANTOOR”

De wereld verandert in een rap tempo door toenemende digitalisering en dit verandert ook de markt voor accountants en belastingadviseurs. Schuiteman Accountants & Adviseurs is zich hier sterk bewust van en heeft een aantal jaren geleden de transitie ingezet naar het geven van advies over fiscale en financiële vraagstukken. In een authentiek pand in Huizen vertelt Bram Faber, fiscaal vennoot bij Schuiteman, hoe zij dit aanpakken.

Is de transitie naar adviseur noodzakelijk voor accountants en belastingadviseurs?

“Een belastingadviseur had 10 tot 15 jaar geleden niet kunnen bedenken dat het maken van aangiften tot het werkveld van de Belastingdienst zou gaan behoren. Tegenwoordig ‘concurreer’ je namelijk met de Belastingdienst. Vroeger vulden wij aangiften in en kregen wij vragen over omzetbelasting en facturen. Nu is veel geautomatiseerd, ontvangen we reeds ingevulde aangiften  en vindt de klant antwoorden op bijvoorbeeld btw-gebied direct op de website van de fiscus.

Dergelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat je continue moet innoveren en ontwikkelen als accountantskantoor. Voor ons is die focus op advies daarom heel belangrijk, omdat we daarmee toekomstbestendig bezig zijn. We concentreren ons daarbij nu veel liever op de complexe belastingvraagstukken en het geven van advies, zodat we daarmee onze klanten van echte toegevoegde waarde kunnen voorzien.

Data-analyse speelt hierbij een steeds belangrijkere rol. Zowel voor wat betreft het doorgronden van de cijfers, als met betrekking tot de analyse van fiscale processen en excepties. We zijn dit zodanig aan het inrichten dat je bijvoorbeeld ziet hoe de processen en regelgeving rondom btw, leveren van goederen of het verstrekken van diensten aan de partijen in en buiten de EU lopen. Vervolgens geef je advies hoe hier verbetering in aangebracht kan worden. Dan help je je klant echt een stap verder!”

Uw kantoor ook toekomstbestendig maken?

Lees hier verder

Hoe richten jullie de adviesfunctie in?

“Advies zetten we daarbij zelfstandig neer en we maken de afspraken hierover op maat voor elke klant. Wat wij ook zien is dat er partijen aan het experimenteren zijn met abonnementen en het gratis aanbieden van een jaarrekening of aangifte vennootschapsbelasting. Zij hopen hiermee een platform te creëren om extra advisering te verkopen. Dit doen wij niet, omdat we eerlijk willen zijn in de hoeveelheid werk dat het kost en wat hiervoor betaald moet worden. Ik vind dat je moet oppassen met gratis werk, omdat je dan wellicht een paar uur werk aan de aangifte moet terugverdienen uit advies.”

We merken dat we op het gebied van advies zeker nog in een transitie zitten, want ook wij komen voor ten dele uit een traditionele accountantsomgeving dat altijd de administratie deed. Maar we zijn jaren geleden begonnen met advies, omdat we die toegevoegde waarde wilde bieden. Het is een cliché, ik weet het, maar we wilden een trusted advisor worden. Daar is een aangifte of jaarrekening overigens de uitstekende basis voor.”

Kijken jullie met het geven van advies ook naar de toekomst?

“Ja, dat doen we door middel van gesprekken met de klant. We stellen hierbij vragen zoals: waar ben je nu mee bezig? Welke ambitie heb je? Waar wil je over vijf jaar staan? We brengen de levensweg van de ondernemer en zijn onderneming in kaart en plaatsen de jaarrekening als het beginpunt van het gesprek in plaats van als een jaarafsluiting. Daarmee ga je vervolgens samen nadenken wat er moet gebeuren om dit voor elkaar te krijgen en hoe je als accountant ondersteuning kan bieden om die doelen te behalen, vorm te geven en op tijd voor te sorteren.

Het is bijvoorbeeld goed om te adviseren ruim van te voren na te denken over bedrijfsopvolging. Er zitten namelijk veel voorwaarden aan vast en als je fiscaal voordelig over wil dragen, dan heb je met termijnen te maken. Pak dit dus al in een eerder stadium bij de kop en ga met de klant nadenken hoe hij de toekomst ziet. Ga je het verkopen? Ga je het aan kinderen overdragen of naar een werknemer? Als het plan is om het bedrijf aan een van de kinderen over te dragen, is hij of zij dan wel capabel genoeg? Of moet je misschien de vervelende boodschap brengen dat dit geen verstandige zet is? Ik vind dat je als accountant ook dit soort gesprekken met de klant moet aangaan. Dat vraagt wel om een goede relatie met elkaar.”

Inspiratie opdoen over bedrijfsstrategie?

Bekijk onze themapagina Toekomst van het Vak

  • Vond u dit bericht waardevol?
  • JaNee
Share this post