• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Advieskantoren
    • Fiscale software
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Dividendbelasting
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Fiscale kennisbank – Naslag
      • Naslag internationaal
      • Belastingalmanakken
      • Vaktijdschriften
      • Alle producten
  • Bedrijfsleven
    • Fiscale Software + Kennis
      • Nextens Grip
      • Jaarrekening
      • Digitaal bezwaar
      • Alle producten bedrijven
    • Fiscale Kennis
      • Fiscale AI assistent – Tex
      • Naslag voor bedrijven
      • Grip internationaal
      • Alle producten bedrijven
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Over ons
    • Menu-item
      • Over Nextens
      • Werken bij Nextens
      • Verschijningsdata
      • Contact
    • Menu-item
      • Studio Nextens
      • Nextens Connect
      • Fiscale Kennisprijs
      • Partners
      • De auteurs van Nextens
  • Login
  • Offerte aanvragen
  • Login
Home Fiscaal nieuws Blogs Hoe behoudt u een bloeiend bedrijf in tijden van teruglopend aangiftewerk?

Blog

Fiscale vak

Hoe behoudt u een bloeiend bedrijf in tijden van teruglopend aangiftewerk?

Liselot Puiman09 mei 20193 min Leestijd

Teruglopende aangiftes: hoe blijft u uw klant uitstekende service bieden?

Het werk van de fiscale professional verandert door digitalisering onmiskenbaar; iets wat we allemaal natuurlijk al langer weten.

Aangifte doen, deponeren van de jaarrekening en uitwisselen van gegevens met andere systemen kan allemaal steeds meer geautomatiseerd. Klanten doen hun eigen aangifte, of laten dat doen bij een goedkope aangifteboer. Data analytics met de cijfers uit het aangiftesysteem en andere informatiebronnen is steeds gebruikelijker, en is straks mogelijk de basis van uw werk.

Wat gaat er concreet veranderen?

De nieuwe standaard: tussentijds rapporteren en bredere advisering

Breder gebied

De traditionele producten zullen verschuiven naar tussentijdse rapportage of direct binnenhalen van altijd actuele informatie door de Belastingdienst. Fiscale professionals gaan de klant op een breder gebied bijstaan dan traditioneel het geval was.

Doorlopende abonnementen en sparringpartner

De toenemende digitalisering verandert ook het verdienmodel. Steeds vaker wordt gewerkt met doorlopende abonnementen. Veel kantoren denken erover om de aangifte en de jaarrekening als gratis onderdeel van een breder (adviserings-)pakket aan te bieden aan de klant. De fiscaal dienstverlener wordt ook meer een sparringpartner voor de ondernemer.

Proactief signalen herkennen

Ook zal de service meer verschuiven naar proactief herkennen van trends en andere signalen en het daaruit afleiden van aandachtspunten voor die specifieke klant. Dit gebeurt onder andere door ondersteuning van data-analyse, dashboards en benchmarking.

Hoe kan dat eruit zien in de praktijk?

Aangifte en administratie volledig geautomatiseerd

Eigenaar Maurice Verdoorn van Verdoorn Adviesgroep in Nijmegen vertelt dat ‘huis-tuin-en-keukenwerk als de aangifte, de jaarrekening en de administratie moet 100% geautomatiseerd worden. Het blijft wel je basis, maar je moet inzetten op advies.’ Zo ‘hebben we meer tijd om ons te richten, op benchmarking, het geven van advies en het signaleren van ontwikkelingen.’

Coaching van de ondernemer

Administratiekantoor Rogema streeft ernaar een sparringpartner te zijn voor de klant. Het kantoor ziet dat groei niet in het administratiewerk zit. Ze hebben gekozen voor coaching van de ondernemer.

Hoe word je coach van ondernemers?

Lees hier meer >>

Meer met de klant zelf bezig zijn

Die nadruk op wat de klant nodig heeft, zie je ook terug bij het kantoor van Twan van de Wiel. Hij adviseert om alles te automatiseren, behalve het contact met de klant. ‘Voor het invullen van de aangifte verdien je binnenkort toch geen geld meer. We zijn veel meer met de klant zelf bezig, sturen mensen aan en voorzien ze van advies.’

Welke rol heeft data analytics in dit alles?

Data-analyse in de fiscale praktijk

Harry Marissen van Harrier denkt dat het zonder data-analyse niet mogelijk is om klantgericht te adviseren. ‘Je moet in staat zijn om analyses uit te voeren over alle klanten heen. Daardoor kun je heel gericht de effecten van bijvoorbeeld nieuwe fiscale wetgeving vertalen naar die klanten waar dat voor geldt. Je gaat de klant alleen wijzen op die zaken die voor hem/haar relevant zijn.’

Waar te beginnen met (bredere) advisering aan uw klant?

Ongemerkt heeft u door de jaren heen veel nuttige data opgebouwd van uw klanten in de aangiftesoftware. Daarmee kunnen bepaalde details gesignaleerd worden en overzichten gemaakt en geanalyseerd worden. Zo wordt u veel werk uit handen genomen.

Dit artikel vindt u mogelijk ook interessant:

Wat is tax technology en wat betekent het voor de fiscaal professional?

Analysetool

Analysetool is een handig middel om op basis van allerlei selectiecriteria klanten te vinden die aan specifieke criteria voldoen, op basis van gegevens in verzonden aangiften. Zo kunt u bijvoorbeeld al uw klanten selecteren die ondernemer zijn of die onroerend goed in het buitenland hebben, of juist in Nederland.

Dashboards

Via verschillende Dashboards in Nextens ziet u in één oogopslag de fiscale situatie van uw klant en de ontwikkeling van het inkomen en vermogen over meerdere jaren.
U kunt bijvoorbeeld meteen zien wat de stand van de oudedagsreserve is. Met die ontwikkelingen in beeld, kunt u uw klant beter bijstaan bij het maken van belangrijke fiscale beslissingen.

Adviestool

Ook signaleert u gemakkelijk en proactief advieskansen met de Adviestool. Het gaat om een groot aantal advieskansen, zoals bijvoorbeeld ‘Schuiven vervreemdingssaldo voor optimalisatie hypotheekrenteaftrek’ en ‘Gedeeltelijk aflossen eigenwoningschuld kan belastingbesparing opleveren’. Deze functionaliteit scant de data in de aangifte om tot relevante adviessignalen te komen. Ook worden er signalen gegeven op basis van de actualiteit, bijvoorbeeld als er een relevante wetswijziging heeft plaatsgevonden of als er een uitspraak is van de rechter.

Uitgebreidere service met een druk op de knop

Zo wordt het startpunt voor een uitgebreidere service aan uw klant niet veel meer dan een druk op de knop.

Artikel delen:
Share this...
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin

Anderen bekeken ook

Kennisdocument

27 mei 2025

Goed advies, begint met de juiste data

Als fiscalist of belastingadviseur wil je klanten of collega’s zo optimaal mogelijk adviseren. Dat betekent: risico’s signaleren, kansen benutten en ...    >

Lees meer

Nieuws

16 jun 2023

Topman EY stapt op na mislukte splitsing

Carmine Di Sibio, de CEO van consultants- en accountantsorganisatie EY, zal voortijdig vertrekken nadat zijn plan om het bedrijf te ...    >

Lees meer

Interview

19 apr 2022

3 Min

‘Ik voel mij het meest thuis bij Nextens’ – Chris Lups

Benieuwd hoe het is om Nextens Aangiftesoftware en Naslag te gebruiken? Lees dan nu het interview met Chris Lups over ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Producten advieskantoren
  • Kennisbank voor advieskantoren
  • Inkomstenbelasting
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Schenkbelasting en Erfbelasting
  • Jaarrekening
  • Dividendbelasting

  • Producten bedrijfsleven
  • Grip BTW
  • Grip VPB
  • Grip Totaal
  • Grip Internationaal
  • Dividendbelasting
  • Fiscaal nieuws
  • Laatste nieuws
  • Podcasts
  • Kennisdocumenten
  • Productnieuws
  • Contact
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Nextens Academy
  • Vacatures
Relx Logo
iso-certificate-mark
Relx Logo

  • The following regulations apply to the use of this website:
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacy policy
  • Cookie policy
  • Nextens® is a brand of LexisNexis® Risk Solutions, part of RELX.
  • Copyright reserved © 2025 LexisNexis Risk Solutions.