• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

NextensNextens

Fiscaal partner van professionals

  • Onze producten
    • Aangiftesoftware
      • Inkomstenbelasting
      • Omzetbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Schenkbelasting en Erfbelasting
      • Nextens eXcellerate
      • Alle aangifteoplossingen
    • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Strategische adviessignalen
      • Operationele adviessignalen
      • Alle adviesoplossingen
    • Kennisoplossingen
      • Nextens Naslag
      • Belastingalmanakken
      • Vakliteratuur
      • Alle kennisoplossingen
    • Workflowtools
      • Tools en templates
      • Dashboards
      • Klantportaal
      • Analysetool
      • Procesregistratie
      • Koppelingen
      • Alle workflowtools
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Fiscaal nieuws
    • Nieuws
      • Laatste nieuws
      • Nieuws thema’s
      • Nextens product nieuws
      • Prinsjesdag
      • Alle nieuws items
    • Achtergrond
      • Kennisdocumenten
      • Podcasts
      • Videos
      • Alle achtergrond items
  • Aan de slag met Nextens
    • Direct starten
      • Starter?
      • Overstapper?
      • Desktop naar cloud?
      • Nextens Academy
      • Nextens Support
      • Alles over direct starten
    • Onze producten
      • Aangiftesoftware
      • Fiscaal advies als Service (FaaS)
      • Kennisoplossingen
      • Workflowtools
      • Al onze producten
    • Voor wie zijn wij er?
      • Fiscalist
      • Accountant
      • Belastingadviseur
      • Administratie- en boekhoudspecialist
      • Bedrijfsleven
      • Alle beroepsgroepen
  • Over ons
    • Over Nextens
      • Visie Nextens
      • Historie Nextens
      • In de pers
      • Veiligheid
      • Vacatures
      • Alles over Nextens
    • Ontwikkelingen
      • Productnieuws
      • Koppelingen
      • RGS
      • Nextens Denktank
      • Meer ontwikkelingen
    • Organisatie
      • Part of Relx
      • LexisNexis Risk Solutions
      • Zuster van XpertHR
      • Alles over onze organisatie
    • Contact
      • Accountmanagers
      • Klantenservice
      • Technische support desk
      • Al onze contactgegevens
  • Login
  • Probeer nu
Home Fiscaal nieuws Wat voor belastingadviseur ben jij?

Interview

Fiscale vak

Wat voor belastingadviseur ben jij?

Nancy van Bemmel25 aug 20203 min Leestijd
Advies_adviseur

Geef je al proactief advies aan klanten? Hoe pak je dat aan? Het adviseurschap is op veel verschillende manieren in te vullen. We spreken Stefan van der Vlist, zelf belastingadviseur bij Worrell en Jetten, over de verschillen die hij ziet ontstaan in de branche.

Allround of specialist

Volgens Van der Vlist zijn er in de basis twee soorten adviseurs: de allround adviseur en de specialist. “Als allround adviseur ben je met allerlei belastingsoorten bezig en ben je het algemene aanspreekpunt voor fiscale vragen van de klant. Als specialist zit je juist volledig op één belastingsoort en word je zowel benadert door de allrounder als direct door de klant. De allround adviseur zal bij hele specifieke vragen namelijk niet altijd het antwoord weten, vandaar dat deze samenwerking ontstaat.”

Communicatief sterk of cijfergericht

Een andere graadmeter van het adviseurschap is de communicatie. Fiscalisten zijn origine cijfermatig sterk, maar hoe ga je om met de communicatie tijdens een adviestraject? “Klanten van vandaag worden het liefst direct geïnformeerd wanneer er fiscale ontwikkelingen zijn. Daarnaast verwachten ze dat het advies persoonlijk is en dat zij zich erin kunnen herkennen. Dus: hoe meer je van de klant weet, hoe beter je kunt adviseren. Het is belangrijk dat je de rol van vertrouwd adviseur aanneemt. Als er vertrouwen is tussen jou en de klant, dan krijg je meer informatie, wat weer leidt tot beter advies.”

Hoe pak je dat aan? “Wat we merken is dat de belastingaangifte een standaardproduct is van de klant. De fiscale aangifte gebruiken wij tegenwoordig als aanleiding om het gesprek aan te knopen. We proberen erachter te komen wat het daadwerkelijke doel is van de klant. Pas als het doel bekend is, kun je in gesprek gaan over de mogelijkheden en fiscale gevolgen. Dit voorkomt dat je fiscaal advies schrijft waar de klant zich niet in herkent.”

“Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat in zo’n adviestraject fiscaliteit niet leidend is. Het moet de wens van de klant zijn dat het advies genereert. Ik heb wel eens een klant gehad die zijn onderneming wilde schenken aan zijn kinderen. Hij had gehoord dat dit fiscaal voordelig is. Dat klopt natuurlijk. Maar toen ik doorvroeg, kwam ik erachter dat het vermogen van de klant in de onderneming zat. Als hij de hele onderneming zou schenken, dan bleef er geen geld over voor de oude dag. Dat is waar de ondernemer niet bij stilstond. Je moet dus altijd doorvragen tot je achter de vraag achter de vraag bent gekomen.”

Veilig advies of de grenzen opzoeken

Nog zo’n actueel onderwerp: hoe ga je om met vragen die op het randje van belastingontwijking of zelfs –ontduiking zitten? Belastingontwijking is weliswaar niet verboden, het wordt tegenwoordig wel aan banden gelegd en in de media afgestraft. “Belasting besparen is iets dat iedereen mag”, stelt Van der Vlist. “Maar ontwijking is voor ons een no go. Het onderscheid daartussen is, zeker in internationale context, soms lastig te bepalen. In onze adviezen vinden we het belangrijk dat we een pleitbaar standpunt hebben. Mocht er controle zijn, dan kan de Belastingdienst mogelijk corrigeren als er een verschil van interpretatie van de wetgeving is, maar geen boetes opleggen. De ene adviseur zal daar vaker de grenzen in opzoeken dan de ander. Maar dat is ook echt afhankelijk van de klant.”

“Wat je overigens ziet is dat veel klanten tegenwoordig wel hun ‘fair share’ willen afdragen, omdat ze als bedrijf niet bij het grote publiek bekend willen staan als belastingontduiker. Iedere belastingadviseur zal in zijn carrière echter wel een keer te maken krijgen met een klant die meer wil dan waar jij je als fiscalist comfortabel bij voelt. Ik denk dat je dan op een gegeven moment stevig in je schoenen moet staan en nee moet zeggen. Dit doen wij niet.”Het kennisdocument over effectief adviseren vindt u mogelijk ook interessant

Artikel delen:
  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Linkedin

Anderen bekeken ook

Nieuws

10 jan 2023

3 Min

Verhoging overdrachtsbelasting treft vooral verkeerde groep

De hogere overdrachtsbelasting treft de verkeerde mensen. De verhoging schiet haar doel voorbij. Dat vinden belastingadviseurs. De maatregel is bedoeld ...    >

Lees meer

Nieuws

7 sep 2022

4 Min

Fiscus doet concessies onder druk NOB

Het is gelukt. De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) heeft een minder zwaar toezichtregime weten af te dwingen bij de ...    >

Lees meer

Interview

19 apr 2022

3 Min

‘Ik voel mij het meest thuis bij Nextens’ – Chris Lups

Benieuwd hoe het is om Nextens Aangiftesoftware en Naslag te gebruiken? Lees dan nu het interview met Chris Lups over ...    >

Lees meer

Net als 20.000 anderen het meest actuele fiscale nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jouw fiscaal partner

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs

Footer

  • Onze producten
  • Aangiftesoftware
  • Kennisoplossingen
  • Advies en workflow
  • Voor wie zijn wij er?

  • Aan de slag met Nextens
  • Direct starten
  • Nextens Academy
  • Nextens Support
  • Over ons
  • Over Nextens
  • Ontwikkelingen
  • Contact
  • Accountmanagers
  • Klantenservice
  • Technische Support Desk
  • Contactgegevens
Relx Logo
Relx Logo

  • Copyright © 2023 LexisNexis Risk Solutions Group - auteursrecht voorbehouden
  • Nextens is part of Relx and the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands
  • Terms and conditions
  • Security
  • Privacybeleid
  • Cookieverklaring