THEMA

HANDVATTEN VOOR EEN GOEDE WERVINGSSTRATEGIE

De arbeidsmarkt verandert in een hoog tempo. In het tweede kwartaal van dit jaar stonden er maar liefst ruim 250.000 open. Het aantal werklozen blijft echter dalen. Dit alles zorgt voor een zeer gespannen arbeidsmarkt.

Er zijn nu al grote tekorten te constateren in onder andere de bouw, techniek, zorg, ICT en het onderwijs. In de nabije toekomst zal deze trend zich doorzetten naar nog veel meer functies, zoals die van fiscale professionals. De markt belooft dus een kandidatenmarkt te worden. Hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf zich in deze krapper wordende arbeidsmarkt kan onderscheiden?

In dit kennisdocument vindt u inzichten en tips rondom de zaken die u minimaal op orde moet hebben voor uw wervingsstrategie om uw bedrijf als aantrekkelijke werkgever te positioneren.

Download kennisdocument

De volgende onderwerpen zijn belangrijk voor uw strategie en worden besproken in het kennisdocument:

  1. Zet uw kantoor op de kaart als aantrekkelijke werkgever: employer branding
  2. 6 randvoorwaarden voor een goede arbeidsmarktpositionering
  3. Kandidaatervaring
  4. Werving en selectie op een krapper wordende arbeidsmarkt
  5. Afsluitende tips voor de ontwikkeling in de markt

1. Zet uw kantoor op de kaart als aantrekkelijke werkgever: employer branding

Employer branding is de reputatie en het imago van een bedrijf als werkgever. Het gaat hier om alle activiteiten die nodig zijn om een ‘goede werkgever’ te worden of te blijven. Het doel van employer branding is om talent aan je bedrijf te koppelen, engagement te creëren bij huidige medewerkers en het bedrijf als aantrekkelijke werkgever op de kaart zetten. Er zijn twee doelgroepen: huidige medewerkers en toekomstige medewerkers.

Belangrijke uitgangspunten bij employer branding zijn:

  • Organisaties zijn gebaat bij tevreden medewerkers. Het zorgt niet alleen voor een hogere productiviteit, maar tevreden medewerkers vervullen een ambassadeursfunctie en kunnen potentiële nieuwe medewerkers aantrekken.
  • Toekomstige talentvolle medewerkers kiezen sneller voor een organisatie als de huidige medewerkers tevreden zijn.
  • Kandidaten kijken al lang niet meer alleen naar de functieomschrijving, maar ook naar wat een organisatie verder te bieden heeft.
  • Kandidaten beoordelen werkgevers onder andere op de volgende punten:
    • Visie en doelstellingen;
    • Salaris en overige arbeidsvoorwaarden;
    • Doorgroeimogelijkheden;
    • Ontwikkelmogelijkheden;
    • Duurzame inzetbaarheid;
    • Balans tussen werk en privé;
    • Betekenisvol werk;
    • Leiders / managers.

2. 6 randvoorwaarden voor een goede arbeidsmarktpositionering

Lees verder in het kennisdocument

Download kennisdocument
Benieuwd naar de trends binnen de accountancy, onder meer in Personeel?

Bekijk de infographic "3x benchmarking in accountancy en belangrijkste ontwikkelingen voor 2019" >>

Share this post